menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimop Alternatief

Ga naar meest recente reactie

TuinderInfo

TuinderInfo

Beste,

Langs mijn tuin hebben mijn buren een ouder gebouw staan, 8m lang en 2 verdiepingen hoog. Eén zijde staat op de perceelsgrens.
De vorige eigenaars van mijn perceel hebben hier een klimop tegen geplant, die de muur in een mooie groene tint veranderd heeft. De muur is gericht naar het westen/zuidwesten (krijg vanaf 13 à 14u volle bak zon tot valavond. Vlaams-brabantse grond.

Helaas heb ik als eigenaar 2 problemen:
1) Blijkbaar ben ik sterk allergisch aan klimop en bij het minste contact sta ik 3 weken vol sterk jeukende uitslag.
2) Ik ben geen held op hoogtes. De klimop groeit erg snel en is na één jaar weer flink langs de voor en achtergevel en over de dakrand over gegroeid.

Welke alternatieven zijn er, liefst zonder al te veel allergieën? Hoe lang zou het duren om deze oppervlakte te herbegroeien en hoe vaak is onderhoud in kader van overgroeiende klimstengels nodig?
maandag 11 juli 2022 - 12:06
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Wat denk je van Parthenocissus tricuspidata (wilde wingerd)?

(Niet verwarren met Parthenocissus inserta = valse wingerd = invasieve exoot)

Hier kan die niet zo hoog groeien, in onze vorige tuin wel. Ik knip die elk jaar in de winter terug tot zo'n 1,5m hoogte. De slierten haal ik naar beneden (gewoon wegtrekken voor zover ik erbij kan, maar je kan ze desnoods ook laten hangen).
In de vorige tuin deed ik hetzelfde. De muur waartegen de plant groeide was van de buren en ik wilde vermijden dat de plant tot over de dakrand zou groeien.

Niet wintergroen. Wel mooie herfstverkleuring. Goede bijenplant en de vogels eten de bessen.
maandag 11 juli 2022 - 22:22
TuinderInfo

TuinderInfo

Dag Leerling,

Zit er al interessant uit. Jammer dat hij niet wintergroen is, maar goed.
Hoeveel groeit die op een jaar? (die huidige klimop zit toch wel snel op meerdere meters)
dinsdag 12 juli 2022 - 13:19
Peterplant

Peterplant

Je hebt ook Hedera die veel langzamer groeit dan de meest bekende en geplante hibernica.
dinsdag 12 juli 2022 - 13:37
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@Tuinderinfo
Die groeit ook snel, maar geen 8m op een jaar. Als je die elk jaar terugsnoeit, maakt het daarom in die omstandigheid weinig uit.

Het deel dat je laat staan komt in het voorjaar meteen terug in blad. De rest van de muur bedekken duurt wat langer, omdat daar eerst de ranken weer omhoog moeten kruipen.

Je kan hem ook hoger terugsnoeien, zodat een groter deel van de muur sneller weer bedekt is onder de bladeren.
Voor mij was 1,5m een comfortabele hoogte, omdat ik er geen ladder kon zetten en er op sommige plaatsen ook nog struiken voor stonden.
dinsdag 12 juli 2022 - 14:16
Plantadvies

Plantadvies

Haal een soort plastic overjas en een mondkap en trek handschoenen aan. Snoei terug op een hoogte die voor jou prima bevalt. 1 a twee mal per jaar snoeien, dan kom je al een heel eind.
woensdag 13 juli 2022 - 09:06
leerling

Leerling

Bedoel je met "2 verdiepingen" +/- 9m hoog? Is het de bedoeling dat de plant de hele gevel in de hoogte bedekt?

Zo niet: misschien is een Pyracantha (vuurdoorn) ook nog wat? Waar we vroeger woonden was er een huis met 1 verdieping waar het een 30cm dik tot praktisch tegen het dak groeide. Je leest dat die dan moet worden ondersteund, maar ik heb daar aan dat huis geen sporen van gezien.

Opnieuw een plant die bijen en vogels lokt.

Nadeel: is een stekelige plant en als je hem vrij plat tegen de gevel wil laten groeien, moet je wel jaarlijks de takken die naar voor groeien terugsnoeien.
woensdag 13 juli 2022 - 15:20
TuinderInfo

TuinderInfo

2 verdiepingen = ik bedoel een gelijksvloers en een eerste verdieping. Dus hoogte ~6m

Doornen zal ik maar beter mijden als er alternatieven zijn. Ze ziet er wel mooi uit.
donderdag 14 juli 2022 - 12:44
leerling

Leerling

Hoeveel ruimte in de diepte kan je een alternatieve plant geven?
Hoeveel ruimte hebben de wortels?
En opnieuw: wil je de hele hoogte van die gevel bedekt?
Het aantal zelfhechtende klimplanten is heel beperkt. Is een klimraster een optie?

("A picture paints a thousand words." Heb je de mogelijkheid om een afbeelding toe te voegen?)
vrijdag 15 juli 2022 - 00:30
TuinderInfo

TuinderInfo

Zie afbeelding voor de muur toen we het kochten.
Staat momenteel uiteraard volledig in een dik groen pakket bladeren. Ik denk dat het een 5-tal planten betreft.

Een klimraster lijkt me snel erg duur te worden.

Bloemen & Planten

woensdag 3 augustus 2022 - 13:34
leerling

Leerling

Je zou er haagplanten kunnen zetten, maar dan heb je daar geen plaats meer voor dat pad.
woensdag 3 augustus 2022 - 15:13
TuinderInfo

TuinderInfo

indien ik een klimbegleiding zet (in bv betonnetten al dan niet gegalvaniseerd), welke planten zou je dan aanraden?
woensdag 3 augustus 2022 - 17:12
leerling

Leerling

Op https://www.tuinadvies.be/plantengids?tags=_120-133_143-148&name=_6_-%2010%20m_Klimplanten&search=&pic=0 vind je klimplanten die 6 meter of hoger kunnen worden.
Je kan op die pagina in de kolom links ook standplaats, habitat e.d. aanpassen.

Aangezien je naast dat pad maar weinig plaats hebt, zou je ook de klimop kunnen (laten) weghalen en de muur schilderen/kaleien.
vrijdag 12 augustus 2022 - 22:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon