menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Te laat voor zaaien?

FlorreKnarbast

FlorreKnarbast

Hey,
snel even een vraag.
Ik had in de tuinwinkel 2 zakken bloemenmix van Somers gekocht (voor een oppervlakte van 100m²).

- wild bloemen mix (Zaaitijd/planttijd: maart t/m juni)
- bijen mix (Zaaitijd/planttijdapril-juni)

Ben ik te laat als ik deze begin juli pas zaai, of kom ik hier nog mee weg?


ter info samenstelling: o.a. nethum graveolens, Centaurea cyanus,
Papaveraceae rhoeas, Coreopsis tinctoria, Coriandrum sativum, Leucanthemum vulgare, Linum perenne, Nigella damascena, Phacelia tanacetifolia, Delphinium consolida, ampanula medium, Centaurea cyanus, Papaver rhhoesas, Cosmos bipinnatus, Echinacea purpurea, Lupinus polyphhyllus, Myosotis sylvatica, Dianthus barbatus, Anethum graeolens, Phacelia tanacetifolia, Salvia pratensis

Groetjes
vrijdag 1 juli 2022 - 16:10
Tuinprins

Tuinprins

Jouw mengsel bestaat niet alleen uit eenjarigen maar ook uit kruidachtige vaste planten (bijv. Leucanthemum vulgare, Echinacea purpurea en Salvia pratensis). Ook zitten er een aantal soorten bij die als tweejarig worden beschouwd zoals Campanula medium. Een aantal van de eenjarigen zoals Papaver rhoeas kunnen nog in bloei komen maar voor een aantal ben je m.i. te laat. Cosmos wordt meestal voorgezaaid in maart/april en na half mei uitgeplant. Zou je die nu nog zaaien dan is het twijfelachtig of je hier dit jaar nog bloei van krijgt. Is ook een beetje afhankelijk van het weer de komende 2 maanden. Bij matig zomerweer is de kans op bloei een stuk kleiner dan bij goed zomer weer.

Het grootste probleem bij het zaaien van dit soort mengsels is dat de verschillende soorten zeer ongelijkmatig kiemen. Wat wel altijd kiemt zijn de onkruidzaden en omdat de onervaren tuinier het verschil niet ziet tussen zaailingen van onkruid en sierplanten krijg je al snel dat het onkruid gaat overheersen en de zaailingen van de sierplanten het onderspit delven. Hier op het forum komen ieder jaar wel voorbeelden voorbij van mensen die zo'n bloemenmengsel hebben gezaaid maar niet weten wat onkruid is en wat niet. Grassen zijn meestal nog wel te herkennen maar bij herderstasje, melganzevoet, zuring en draadereprijs wordt het al een stuk lastiger.
Je kunt het beste op rijtjes zaaien zodat je in ieder geval weet waar de sierplanten moeten ontkiemen.

Mocht je pas volgend jaar zaaien dan de mengsels koel en droog bewaren. Het beste de zakjes met zaad in een goed afsluitbare plastic doos in de koelkast bewaren bij ongeveer 5 graden.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 1 juli 2022 - 18:40
FlorreKnarbast

Tekst aangepast

FlorreKnarbast

Hartelijk bedankt voor de info. Ervaren tuinier kan je me inderdaad niet snel noemen.
Groetjes
vrijdag 1 juli 2022 - 18:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon