menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe herplanten?

Tom1827374

Tom1827374

Hallo!

Dit jaar heb ik voor het eerst succesvol een aantal prachtige bloemen laten bloeien in mijn tuin. Tijdens het wandelen kwam ik nog een aantal mooie bloemen tegen, dus daar wilde ik graag wat zaadjes van meenemen zodat ik die kan uitbroeden volgend jaar
Nu vroeg ik me alleen af: hoe krijg je de zaadjes van die bloemen op de juiste manier?
Ik had nu een knop ervan afgepakt (een papaverplant) waar de bloem nog uit moet komen. Is dat de juiste manier? Ik had ook een aantal uitgebloeide bloemen opgepakt inclusief de groene knop die er nog aanzat, die op de grond lagen.
Moet ik ze dan drogen o.i.d.? Gewoon opbergen en wachten tot maart-april volgend jaar? En is deze methode voor elke bloem geschikt?
Hoor het graag!
dinsdag 28 juni 2022 - 20:25
deHaan

DeHaan

Wat de klaproos betreft moet je wachten tot de zaaddoos rijp en bruin is.
Anders kiemen de zaden niet.
Als je er met je vinger tegenaan tikt hoor je de zaden rammelen.
Een bloemknop is nog niet bevrucht en zonder bevruchting geen zaden.
Waar je ook maar zaden van wil hebben, is het beste als de zaden rijp zijn, voor het oogsten.
dinsdag 28 juni 2022 - 21:29
Tuinprins

Tuinprins

Het is altijd van belang om te weten om wat voor planten het gaat.

Zaden van de klaproos moeten niet te diep gezaaid worden anders kiemen die niet. Het beste de zaden uitstrooien en niet bedekken met grond. Voorts houden klaprozen niet van veel concurrentie dus minder geschikt in combinatie met borderplanten. Ook houden klaprozen niet van verplanten dus meteen zaaien op de definitieve plek.

Zaden van veel planten hebben een koude-periode nodig om te ontkiemen. Deze moet je dus voor de winter zaaien. Dit soort planten laat in het najaar de zaden vallen waarna in de winter de vorst/koude over heen gaat. In het voorjaar kiemen dan de zaden.

Bij het zaaien ontkiemt maar een deel van de zaden, niet denken dat alle zaden ontkiemen, dat gebeurt in de vrije natuur ook niet.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 29 juni 2022 - 07:32
WiPe

WiPe

Klaprozen zijn eenjarige akkeronkruiden. Die kiemen het beste in een recent bewerkt bodem en moeten ieder jaar opnieuw gezaaid worden. In een stabiele border heb je weinig tot geen succes met zaaien.
donderdag 30 juni 2022 - 07:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon