menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Acer vraag

Apeldoorn

Apeldoorn

De vraag gaat over de (te)buigzame takken. We hebben twee acers gekocht, zelfde type atropurpureum. De ene is standaard, wat rondere vorm. Eentje was hoog en smal, middenin weinig blad, maar hoger op heel veel en ook zijscheuten. We dachten dat de vorm handig was voor een bepaalde hoek in onze tuin. De acer is helaas bijna niet rechtop te houden, doordat de takken zo hoog zijn en zo buigzaam dat hij, ook bij droog weer, eigenlijk naar 1 kant valt. of de andere kant, als de kluit iets aangedrukt wordt. Te slap en/of te hoog eigenlijk. Nu, na de regen ziet hij er zo uit. Wat kan ik het beste doen om deze struik zelfstandig te kunnen laten staan en een mooie vorm te laten krijgen? Toch snoeien tot onder na het hele kale deel? Ik houd dan wel weinig over maar dit is ook moeilijk. Of worden deze takken sterker en hoef ik hem niet te snoeien?
Best snoeien denk ik volgende maand of kan dat nu ook al, mocht het advies toch te snoeien zijn?

Bloemen & Planten

vrijdag 20 mei 2022 - 19:00
Plantadvies

Plantadvies

Snoeien doe je als de acer in rustperiode zit, maar is eigenlijk niet nodig. Tegen het rekje aan laten binden en wachten totdat de takken sterk genoeg zijn om de wind en de regen te kunnen dragen.
zaterdag 21 mei 2022 - 07:04
Tuinprins

Tuinprins

Deze Acer palmatum is niet geschikt voor op die plek. Acer palmatum 'Atropurpureum' wordt 3 tot 5 meter hoog bij dezelfde breedte. Bovenstaande plant is te snel opgekweekt in een kas en heeft te veel stikstofrijke mest gehad. Gevolg: hangplant.

Japanse esdoorns kun je op verschillende tijdstippen in het jaar snoeien. Bovenstaande plant kun je het beste nu terugsnoeien. Gezien de opbouw van de plant is ver terug snoeien m.i. gewenst. Dat je dan alleen kale takken overhoudt is het gevolg maar als de plant in goede conditie is dan zal die vanuit 'slapende knoppen' weer gaan uitlopen. Snoei op een droge en zonnige dag zodat de snoeiwonden snel opdrogen, niet snoeien bij vochtig weer.

Houdt er rekening mee dat Japanse esdoorns de laatste jaren zeer gevoelig zijn voor verwelkingsziekte (verticillium). Aan deze ziekte is weinig te doen. Zorg voor een luchtige, goed water doorlatende grond die zeker niet te nat is.

Zoals eerder gezegd is deze esdoornsoort niet geschikt voor aanplant op de plek op de foto. Als je daar persé een Japanse esdoorn had gewild dan had je moeten gaan voor een opgaande soort zoals bijvoorbeeld 'Twombly's Red Sentinel' of 'Tsukasa Silhouette'. Nog beter was/is het om, gezien de beschikbare ruimte, daar een klimplant neer te zetten bijv. een laat bloeiende Clematis.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 21 mei 2022 - 08:35
Apeldoorn

Apeldoorn

Heb je gelijk in. Nooit van die variant gehoord. Ga kijken of ik deze verkopen kan en voor een twombly red. Prachtig. Overigens zit er onderaan de plant enorm veel blad. zo'n 30 cm. Dan niets een tijd en dan weer die volle bos. Bijzonder. Dacht al dat dit zou komen door het snelle opkweken. Ze worden trouwens niet allemaal super breed. Dezelfde variant van onze buren is vooral in de hoogte gegroeid.
Dank voor de reacties, ik ga ermee aan de slag.
zaterdag 21 mei 2022 - 09:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon