menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ideale rozensoort voor pergola

Ga naar meest recente reactie

Mark

Mark

Beste tuinliefhebbers,

Ik ben een groenvers lid van dit forum en een beginnend tuinliefhebber (en inmiddels een 5-tal jaar bezig in mijn eigen "hofke");

M'n volgende projectje is het zetten van een pergola waarover ik een mooie rozelaar zou willen laten groeien...

Wie kan me raad geven?

De pergola staat op een relatief open plek in de volle zon en ik zoek dus een ietwat stevigere rozensoort, die welriekend is en relatief makkelijk groeit.

Uiteraard zal m'n nieuwe lieveling met de grootste zorg grootgebracht worden...

Kan iemand me hier raad geven en z'n/haar ervaring doorgeven?

Groene groeten,
Mark.
dinsdag 22 mei 2007 - 04:04
linde

Linde

Heb je enig idee welke kleur Mark?
grt Linde
dinsdag 22 mei 2007 - 04:35
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Kathleen Harrop: na 3 jr al ,3 à 4 m, roze,goed herbloeiend, vroeg bloeiend (mei) , zeer welruikend, doornloos , regenbestendig en niet vlug ziek soms een beetje sterreroet . Rozen houden trouwens van wat wind en zon (min 5 u) teveel zon verbleken ze wel, dus in feite vind ik zonder middagzon het beste.
dinsdag 22 mei 2007 - 04:45
minouke

Tekst aangepast

Minouke

als ik je nog een tip mag geven: naarmate de roos groeit, haar geseltakken rond de paal van de pergola draaien, dan dwingt ge haar zijtakken te maken = meer bloemen. Dit is natuurlijk gemakkelijker met een doornloze (minder pijnlijker). Tegen een vlak opp zoals een muur, de geseltakken horizontaal leiden om dezelfde reden. Niet teveel geseltakken houden, zo'n 4tal max 5 anders word het veel te moeilijk .
Het eerste jaar niet snoeien, en zeker niet de geseltakken, die moeten eerst hun lengte maken.
nadien zullen die geseltakken vertakken en die takken op 3 ogen snoeien , in maart dus. En pas het derde jaar zal uw roos op z'n mooist zijn. Dus het eerste jaar niet wanhopen het zijn nog babytjes, dus geduld. En zoals iemand zei snoeien doet groeien (behalve het eerste jr). en als je een heel goede kweker wilt, het is ver maar hij help je als geeneen zie www.danielschmitz-roses.com

zo veel plezier met je nieuwe hobby, chantal
dinsdag 22 mei 2007 - 05:05
Poohbeer

Poohbeer

Hey ,
Wij zijn ook een pergola aan het zetten en ik heb mij ook laten infomeren ivm klimrozen .
men heeft mij aangeraden om 'guirlande d'amour' te zetten , het is een witte roos en geurend .
verder weet ik er ook niet zoveel over daar ik ook nog maar een groentje ben

groetjes poohbeer
donderdag 24 mei 2007 - 06:05
Esem

Esem

Twee zeer mooie klimrosen zijn Kirr Poyal lichtroze en geurt zeer goed en Claudius de noyelle
diep karmijnrood en ook een zeer sterk geurende roos.
Staan hier beide aan één en de zelfde rozeboog,met ondermeer nog drie clamatissen, en de roos Bobby James.


Hier de foto van de Kirr Royal.
Zal morgen een foto maken van de Claudius de noyelle en posten.
Gr Esem,

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 24 mei 2007 - 07:43
Esem

Esem

Poohbeer
Welkom op het tuinforum,waar je veel kan opsteken en uiteraard ook vragen kan stellen en beantwoorden.
De roos 'guirlande d'amour' is idd een mooie goed geurende roos die lang doorbloeit.
Is wel een kleinbloemige zuiver witte roos.

Gr Esem,
donderdag 24 mei 2007 - 07:49
minouke

Minouke

Een mooie kombinatie voor rozen (als je tenminste van deze kleuren houd) :

- Ghislaine de feligonde: abrikoos-wit,kleine bloem, licht geurend,herbloei, mag lichte schaduw,3,5m
- Penny lane: creme-roze in het hart,grote bloem,licht geurend,doorbloeiend, 4m
-Abraham darby:abrikoos,geelkoper,roze, zeer grote bloem,zéér geurend, doorbloei,3m
-Kir royal: roze lichte abrikoze schijn,grote bloem,geurend,herbloei,4m,mooi in het tegenlicht als de zon erdoor kan schijnen(zie foto hierboven)
-Kathleen harrop: roze,grote bloem, zéér geurend,4m en doornloos !
-Leontine gervais (rambler): abrikoos bruin koper wit, middelmatige grote bloem,licht geurend,eenmalige bloei,bij mij 15m !!
en daartussen een paar clematissen in blauwe tinten : arabella bloeit van mei tot september geniaaaaal
polisch spirit, Dorothy walton syn.bagatelle, etoille violette

de rozen verkleuren naarmate ze open gaan vandaar de verschillende opgegeven kleuren, en dat geeft een mooi effekt
tipje: zet de felst ruikende in de richting van de wind waar je zit, andersgezegd zodanig dat de wind de geur naar u toe waait

Ken je Coloma park ? de moeite waard ; daar zie je al de rozen in bloei, een encyclopedie in beeld en kleur
of het Vrijbroekpark in Mechelen (minder maar ook goed)

Als je met rozen begint ..... geen einde

een rozenfan


donderdag 24 mei 2007 - 14:15
Nigella

Nigella

waar ligt Coloma park
donderdag 24 mei 2007 - 15:22
Esem

Esem

Nigella,
Colomapark ligt in Sint-Pieters-Leeuw.
Gr Esem,
donderdag 24 mei 2007 - 16:54
annis

Annis

Laatst heb ik ook klimrozen aangeschaft voor een trellisscherm. Dit zijn rozen die iets schaduw kunnen verdragen.
Vleichenblau- paars-rose van kleur- geurend- bijna doornloos-rambler
Penny Lane- honing champagnekleur - geurend
Gloire de Dijon- vaalgeel soms getint met roze en goud- geurend


Ben benieuwd hoe ze alle drie bloeien.

Annis
donderdag 24 mei 2007 - 18:16
Poohbeer

Poohbeer

Esem,

Dank je voor de verwelkoming.
Ik zie dat er wel veel reacties komen als iemand een vraag op het forum zet dat is wel heel leuk en ook zeer leerrijk zo is er wel altijd iemand met ervaring die je kan helpen .
ik zal zeker alles verder opvolgen en ik heb al bruikbare tips kunnen uithalen voor mijn pergola.

Dank aan iedereen die een tip op dit forum zet

grtjes poohbeer
vrijdag 25 mei 2007 - 00:07
minouke

Minouke

coloma zoals Esem het al zei ligt in Brussel-St Pieters-Leeuw ennnnn is volledig gratis, maandag gesloten en open op andere dagen vanaf 10 uur zie ook http://www.bruegelproject.be/coloma.htm voor meer gegevens en foto's . Als je op google , coloma intikt staat het op de 2deof 3de plaats.
vrijdag 25 mei 2007 - 03:27
Esem

Tekst aangepast

Esem

Hier de beloofde foto van de roos Claudius de noyelle.
Wel wat laat maar ja de plicht roept, en dan moet de pc even wijken.
Gr Esem

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 25 mei 2007 - 06:29
Esem

Esem

Esem,

Dank je voor de verwelkoming.
Ik zie dat er wel veel reacties komen als iemand een vraag op het forum zet dat is wel heel leuk en ook zeer leerrijk zo is er wel altijd iemand met ervaring die je kan helpen .
ik zal zeker alles verder opvolgen en ik heb al bruikbare tips kunnen uithalen voor mijn pergola.

Dank aan iedereen die een tip op dit forum zet

grtjes poohbeer


Graag gedaan ,als we elkaar kunnen helpen.........
En het is ook de bedoeling om zoveel als mogelijk te kunnen helpen.

Esem
vrijdag 25 mei 2007 - 06:35
minouke

Minouke

Esem , wauw ! prachtig! als ik nog ergens een plekje vind ....

klein correctie st Pieters Leeuw lig niet in Brussel maar bij Brussel ten zuiden ervan (aardrijkskunde is niet mijn sterkste kant) nog een geluk dat mijn echtgenoot die wel heeft
vrijdag 25 mei 2007 - 14:22
minouke

Minouke

[afbeelding verwijderd niet-https]

roos Ghislaine de Feligonde (kleine bloem) en Leontine Gervais
maandag 28 mei 2007 - 21:24
minouke

Tekst aangepast

Minouke

[afbeelding verwijderd niet-https]

roos Kir Royal: met haar mooie fijne streepjes
maandag 28 mei 2007 - 21:47
Mark

Mark

Iedereen bedankt voor de vele reacties; Het was lang zoeken naar een site waar voldoende "verkeer" op is... Ik ben gelukkig dat ik www.tuinadvies.be heb gevonden...
Groeten,
Mark.
woensdag 6 juni 2007 - 04:25
Esem

Esem

Ja Mark ik denk wel dat je hier aan je trekken zal komen.
Niets beter dan hier op het tuinadvies te zijn
Gr Esem,
woensdag 6 juni 2007 - 06:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon