menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Vijgenstek naar boom

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

Ik heb een stekje van een vijgenboom (Brown Turkey), en zou deze graag laten uitgroeien tot een vijgenboom, geen struik. Is dit mogelijk? En waar dien ik dan op te letten? Snoeitips?

Alvast bedankt!

Groetjes
Roeliee
zondag 28 november 2021 - 08:25
Peterplant

Peterplant

Dat is een kwestie van snoeien.
De stek kan meerdere scheuten vormen. De mooiste scheut laat je doorgroeien, de andere scheuten knip je weg.
De scheut die je door laat groeien kun je het best een een bamboestok binden. Deze scheut laat je doorgroeien en alle zijscheuten die je niet wilt knip je weg. Als de scheut de lengte die je als stamlengte wilt hebben, kun je de plant op die hoogte laten vertakken en er een boom van laten groeien. Je zou de de lange scheut kunnen toppen om het vertakken te bevorderen.
Alles wat je niet wilt hebben snoei je weg.
Uit de wonden die je maakt komt een witte latex. Probeer daar vanaf te blijven want kun irritatie of fototoxische reactie op de huid geven. Je hoeft daar verder niets aan te doen.
zondag 28 november 2021 - 10:25
leerling

Leerling

Helemaal eens met Peterplant.

Kleine aanvulling: Ficus carica 'Brown Turkey' is 'matig winterhard', dus maak ik elk jaar een paar stekjes voor het geval het toch eens een te stevig vriesjaar zou worden. Zowel hier als in onze vorige tuin staat de boom redelijk beschut, dus tot nog toe (+20 jaar) nooit problemen mee gehad.

Als je takjes weg snoeit, kan je daar zelf weer stekjes van maken. Lukt hier bijna altijd.
zondag 28 november 2021 - 16:46
Peterplant

Peterplant

Ik denk juist dat de Brown Turkey de meest winterharde vijg is die er verkrijgbaar is. Ik heb nog nooit enige schade aan deze vijg gehad, en ze heeft al heel strenge winters overleefd.
zondag 28 november 2021 - 19:16
Eryngium

Eryngium

Hoe maak je dan best die stekjes?
zondag 28 november 2021 - 19:17
Roeliee

Roeliee

Bedankt beiden voor jullie tips! Hoe lang zou het duren voor je een boom hebt vanuit een stekje? Hoe kweek je die het best op? In de volle grond of in pot?
zondag 28 november 2021 - 19:39
Peterplant

Peterplant

In de volle grond gaat het sneller. Ik denk dat je zeker 3 jaar verder bent voordat je een leuk klein boompje hebt.
zondag 28 november 2021 - 21:25
leerling

Leerling

Omdat ik de stekjes tot nog toe altijd heb weggeven, zet ik ze afzonderlijk in een diepe bloempot gevuld met een mengeling van 2/3 tuingrond en 1/3 compost. (Tuingrond hier is zandgrond. Onze vorige tuin was leemgrond.) Die potjes komen een vorstvrije plaats (onze veranda is niet verwarmd).

Vorig jaar, vermoedelijk in november, heb ik 3 takjes van zo'n 30 cm lengte genomen en die voor zowat de helft in de pot gestoken. De takjes waren top-takjes (dus het uiteinde van het takje heb ik er gewoon aan gelaten) met genoeg 'ogen' (=de plaats waar de blaadjes hebben gezeten). De stekjes hebben alle 3 blad gemaakt, maar (nog) geen zijtakken.

Je kan ook aan het begin van het rustseizoen (als de bladeren eraf gevallen zijn) snoeien, een bundeltje takken (al dan niet met de topjes eraan) gewoon voor ruim 2/3 buiten in de grond steken en die dan afdekken met bladeren. Hier steek je ze best wat dieper, omdat het bovenste deel van de grond vorstgevoeliger is dan een pot die binnen staat.

Je zou ze ook in water kunnen zetten, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd. Voordeel is dan waarschijnlijk wel dat je kan zien wanneer er wortels worden gevormd. Daarna niet te lang wachten met het planten in grond, want zo'n wortels zijn kwetsbaar en hoe langer ze worden, hoe gemakkelijker ze afbreken.

Wanneer de stekjes een paar bladeren hebben, kan je ze in de volle grond zetten. Maar je kan ze ook in een pot houden. Ik heb er zelfs ooit ergens een gezien die als kamerplant werd gehouden.

Als je ze in volle grond zet, is een zonnige muur op het zuiden ideaal.
Hou voldoende afstand tussen je stekje en muren. Zo'n vijgenboom kan best breed worden.

Hoe snel een vijg groeit hangt wat af van de bodem. Hier zijn er zijtakken die op 1 jaar tijd ruim 0,5m groeien.
Onze vijgen hebben we eerder laag gehouden, omdat je anders moeilijk bij de vruchten kan.
zondag 28 november 2021 - 21:49
Roeliee

Roeliee

Wat als je de boom niet tegen een zuidgerichte muur kan plaatsen? Heeft dit invloed op de boom zelf of vooral op de vruchten? Of is het niet ideaal om de boom te platen in een vrij open stuk tuin, waar er weliswaar nog andere bomen en struiken in aangroeifase zijn?

maandag 29 november 2021 - 12:25
leerling

Leerling

We hebben ze beschut geplant, omdat we gehoord hadden dat vijgen matig winterhard zijn, dus in de eerste plaats om de boom zelf te beschermen. Maar meer warmte en meer zon geeft ook wat zoetere vruchten.

Peterplant schrijft dat "de Brown Turkey de meest winterharde vijg is die er verkrijgbaar is". Bij mijn moeder heeft 1 hoge tak, die boven het tuinhuis uitstak, ooit vriesschade opgelopen. Die hebben we eruit gehaald en de rest van de boom heeft daar geen schade door opgelopen. Zowel Peterplant als wij hebben er zelf nooit problemen mee gehad.

Tijdens de eerste 3 jaar hebben we hier het stekje in de winter wel wat beschermd: een goed bladerdek aan de voet en er een geïmproviseerd tentje omheen. Ook nu nog zorgen we voor een goede mulchlaag.

Tenzij iemand andere ervaringen heeft: misschien gewoon proberen. (En stekjes nemen. )
maandag 29 november 2021 - 14:45
Roeliee

Tekst aangepast

Roeliee

Ik zal het inderdaad gewoon proberen. Aan de noord/noordoost/oostzijde staat een gemengde haag. Deze stelt nog niets voor, is nog maar net aangeplant maar zal in de toekomst ook wel enige beschutting geven denk ik...
maandag 29 november 2021 - 17:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon