menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ervaringen met vaste planten in de schaduw van een haagbeuk?

Ga naar meest recente reactie

Penelope

Penelope

Hallo Allen,

Heeft er iemand ervaring met het planten van hoge siergrassen of vaste planten onder de schaduw van een haagbeuk? We hebben een grote haagbeuk in onze tuin waaronder we graag wat hoge siergrassen willen planten (of een heester die niet te breed wordt). Dit omdat we achter de stam van de haagbeuk rechtstreeks de de parkeerplekken zien. Nu lees ik dat er eigenlijk bijna niks groeit onder een haagbeuk (zie bijgevoegde link)

Heeft iemand ervaringen hiermee?

Met vriendelijke groet,
Penelope
donderdag 25 november 2021 - 11:55
Tuinprins

Tuinprins

Als planten echt heel de dag in de schaduw staan dan is de keuze zeer beperkt. De meeste siergrassen vallen af omdat die toch volle zon willen (= minimaal 6 uur zon in het groeiseizoen).

Een van de weinig planten die het uithoudt op genoemde plek is Aucuba japonica. Hierbij de aantekening dat je de plant de eerste jaren bij droogte water zult moeten geven. Aucuba japonica is wintergroen en is er in verschillende cultivars. De meest bekende is 'Rozannie' met effen groene bladeren. Je hebt er ook met bonte bladeren maar dat is niet ieders smaak.

Belangrijkste tip die ik je kan geven: op moeilijke plekken moet je niet te veel willen. 'Droge schaduw' is de moeilijkste plek in een tuin en wat je daar kunt planten is echt beperkt. Nog steeds zie ik dat rhododendrons op zo'n plek worden geadviseerd maar kan ik kan je verzekeren dat dat geen succes wordt, dan kun je net zo goed water naar de zee dragen.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 26 november 2021 - 06:13
Penelope

Penelope

Dank je,

Inderdaad had een van de buren een rhododendron voorgesteld, maar dat vond ik zelf ook geen goed idee (omdat ze heel breed worden). Ik zal even kijken naar de Aucuba Japonica, en zo niet dan wordt het gewoon een bladhoekje voor de egeltjes.

Groet,
Penelope
vrijdag 26 november 2021 - 09:13
WiPe

WiPe

Er is veel verschil in de mate waarin bomen schaduw geven. Als je er onderdoor kan kjkn, dan vermoed ik dat er ook langs opzij nog wel wat ligt komt. . Vochtconcurrentie kan ook heel wat verschil maken. Op beide fronten is haagbeuk niet de ergste. Het kan al heel wat verschil maken als er voldoende humus aanwezig is en de grond van nature al niet erg droog is.

Er zijn wel meer soorten die schaduw verdragen. Wat Euinymus betreft zijn er wel meer die het daar goed doen. Het enige dat je dan hebt is dat de herfstkleur wat kan tegen vallen. Bij de vlieren zijn er ook heel wat kandidaten. Zelfs van onze gewone inheemse vlier bestaan een aantal zeer mooie selecties die de moeite waard zijn. Je zou ook een Japanse esdoorn of toverhazelaar kunnen aanplanten. Dat zijn allemaal soorten die wel wat schaduw verdragen.
vrijdag 26 november 2021 - 17:14
Tuinprins

Tuinprins

Ik denk dat ze iets wintergroens wil hebben om de parkeerplekken niet te zien.
vrijdag 26 november 2021 - 17:22
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Dat is een interpretatie, niet iets wat expliciet gevraagd wordt. Maar dan kun je bv ook hulst of taxus als achtergrond gebruiken en daar andere soorten voor zetten.
vrijdag 26 november 2021 - 19:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon