menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pampasgras

Ga naar meest recente reactie

Stevenkempen

Stevenkempen

Goedenavond allemaal,

ik ben op zoek naar een bepaald soort "gras" dat overleefd in een bloempot van 250 X 40 X 50cm (LxBxH). Het zou dienen voor het afsluiten van een stuk tuin om zo min mogelijke doorkijk te verkrijgen. De hoogte zou ongeveer iets van een 50 a 60cm moeten bedragen. Eveneens zou het ook in de winter volledig dicht begroeid moeten blijven.

Wij dachten in eerste instantie aan Papasgras omdat buiten het groene hier ook nog wat kleur in zit, maar deze worden wel een stuk hoger al ik me niet vergis en echt wintervast zijn ze ook niet.

Hebben jullie eventueel ideeën ?

Alvast bedankt !
zaterdag 13 november 2021 - 22:13
Tuinprins

Tuinprins

Een bloempot van 2.50 meter lang...? Lijkt mij dan eerder een bloembak.

Hoe is de standplaats? Zon, halfschaduw, schaduw? Veel wind of luw?

Moet het persé iets 'grasachtigs' zijn?


Gegroet, de tuinprins
zondag 14 november 2021 - 06:52
Stevenkempen

Stevenkempen

Bedankt voor uw reactie.
Het is inderdaad een lange bloembak

Deze staat in onze tuin en is zuidelijk gericht. Vanaf 12h is er daar geen schaduw meer en wel wat wind.
Het moeten niet persé grassen zijn, als je er maar niet meer door kan kijken.
zondag 14 november 2021 - 13:56
Tuinprins

Tuinprins

Je kunt daar beter iets wintergroens planten dat je kunt snoeien. Te denken valt bijvoorbeeld Ilex crenata 'Caroline Upright' of I. cren. 'Dark Green'. Ilex crenata houdt van goede drainage dus overtollig water moet uit die bloembak wegkunnen.

Gegroet, de tuinprins
maandag 15 november 2021 - 07:13
Stevenkempen

Stevenkempen

Tuinprins,

bedankt voor de aanbevelingen.

Heb je misschien nog een tip voor iets met met "kleur" in ?
We hadden ook gedacht aan lavendel met af en toe een Little Bunny er tussen, maar hiervan zijn we bang dat het niet snel dichtgroeid.

maandag 15 november 2021 - 09:51
Dany

Dany

Je zou ook enkele bladhoudende Euonymussen kunnen zetten, ik heb daar persoonlijk betere ervaringen mee dan met Ilex crenata.
maandag 15 november 2021 - 10:43
Carib

Carib

Nandina, oftewel hemelse bamboe (geen relatie met echte bamboe) is ook wel een mooie groenblijvende heester. Er zijn mooie kleinblijvende cultivars, die prachtig rood verkleuren in de winter en het ook in pot goed doen. Bijvoorbeeld Nandina 'Obsessed'.
De 'Little bunny' en de lavendel lijken me niet te voldoen aan je hoogte eis en echt een dicht scherm bieden ze ook niet. Bovendien moeten beiden gesnoeid worden en bieden dan tijdelijk geen scherm. Veel siergrassen hebben als nadeel dat ze in voorjaar helemaal teruggesnoeid moeten worden en dan duurt het best wel een tijd voordat ze weer redelijk op hoogte zijn.
maandag 15 november 2021 - 21:41
Tuinprins

Tuinprins

Nandina 'Obsessed' vind ik een prima keuze al zal deze op termijn wel groter worden als 50 cm.

Mijn ervaring is dat mensen vaak iets in hun hoofd hebben en dan daar moeilijk vanaf te brengen zijn. Als een plant niet hoger mag worden dan ongeveer 50 cm en inkijk moet tegengaan dan is de keuze zeer beperkt. Zoiets als lavendel en lampenpoetsersgras gaat echt niet werken om redenen die hierboven zijn aangegeven. Het beste de beperkingen die door je eisen ontstaan, accepteren en van daaruit verder denken. Of je eisen aanpassen ....


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 16 november 2021 - 06:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon