menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozensoort bloeit niet goed

Ga naar meest recente reactie

yvdv32

Yvdv32

Goedemiddag,

Ik heb een rozensoort, Honoré de Balzac, waarvan de bloemen maar niet volledig willen openen. Er komen veel knoppen aan maar vanaf het moment dat de bloemen volledig moeten opengaan, blijven ze steken. Het is alsof ze van binnen uit beginnen te rotten. De plant staat samen met andere rozensoorten die wel goed bloeien en ze krijgen allemaal dezelfde verzorging.
Het is niet enkel dit jaar maar al alle jaren vanaf dat de plant er staat.
In bijlage vind je een foto van één van de laatste bloemen van dit jaar.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Yves

Bloemen & Planten

zondag 7 november 2021 - 14:11
minouke

Minouke

Sommige rozen zijn gevoeliger voor vochtige weersomstandigheden, vooral rozen met dunne bloemblaadjes.
Misschien staan ze ook op een te vochtige plaats ???
zondag 7 november 2021 - 15:04
lilyboskat5

Lilyboskat5

Mijn klimroos rosa ‘Uetersener Klosterrose’ is daar ook heel gevoelig voor.
Ik hoef nooit geen roos meer met de bloem zo in een “bol”, want ze openen niet als het geregen heeft.
De buitenste blaadjes blijven gewoon vast plakken waardoor de hele bloem verrot.
zondag 7 november 2021 - 16:39
yvdv32

Yvdv32

Bedankt voor de reacties.

@Lilyboskat5
Het is idd net wat je beschrijft: de blaadjes plakken vast.

zondag 7 november 2021 - 17:46
Polplastron

Polplastron

De regenachtige zomer heeft voor dit type rozen niet veel goeds gedaan.
Sommige rozen krijgen last van aaneengekoekte bloemblaadjes (knoprot genoemd) waarna de bloemen inderdaad niet meer opengaan.

Er zijn twee opties: ofwel zet je een ander type rozen in de plaats... of je pulkt op een mooie dag de buitenste bloemblaadjes telkens een beetje open waarna de bloemen meestal nog wel goed opengaan.

Overigens is knoprot niet echt een ziekte te noemen gezien het niet besmettelijk is en enkel rozen aantast met gevulde bloemen en dunne bloemblaadjes en dat ook enkel onder bepaalde weersomstandigheden. Bestrijden is dus noch mogelijk, noch nodig.

En natuurlijk hopen we als rozenliefhebbers volgend jaar op een iets evenwichtigere zomer met voldoende regen voor de groei en voldoende zon voor de bloei!
woensdag 10 november 2021 - 10:45
Carib

Carib

Eens met Pol. Het is gewoon een trucje. Door licht met je duim over de knop de bovenste blaadjes los te wrijven ontvouwt de roos zich alsnog, soms razendsnel. Net een soort timelapseopname.
In een droge zomer doet het probleem zich niet voor, maar dan heb je weer andere problemen.
Qua tuin vond ik het een topzomer, de meeste planten bloeiden mooier en langer dan ooit tevoren.
woensdag 10 november 2021 - 23:39
yvdv32

Yvdv32

Bedankt voor de tips. Zal het volgend jaar proberen.
dinsdag 16 november 2021 - 11:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon