menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

"meteen snoeien na de bloei"-regel

leerling

Leerling

Voor struiken die op tweejarig hout bloeien snap ik het enigszins. Als je die in vorm snoeit na de bloei, heb je het jaar nadien terug bloemen. Maar daarbuiten begrijp ik die "meteen snoeien na de bloei"-regel niet.

Planten die vruchten dragen kunnen dan geen bessen of zaden meer maken.
Bij andere planten lijkt me het bet beter te wachten met snoeien tot de ergste vorst uit het land is, zodat de buitenste takken/stengels het onderste gedeelte kunnen beschermen en tegelijkertijd ook wat schuilplaatsen kunnen bieden aan het kleine grut dat we heel erg nodig hebben in een tuin (vooral geleedpotigen).

Is dat een regel uit de tijd dat de tuin er in de winter vooral netjes uit moest zien?

woensdag 3 november 2021 - 00:30
Peterplant

Peterplant

Op de eerste plaats wordt er in de natuur ook niet gesnoeid, dus is er geen enkele plant die gesnoeid moet worden. Wij tuinmensen willen echter alles onder controle houden en het liefst onder de duim.
Bij veel planten staat snoeien direct na de bloei. Het gaat dan meestal om planten die hun bloemen op eenjarig hout vormen en vroeg in de lente bloeien. Door ze direct na de bloei te snoeien hebben ze het hele groeiseizoen de tijd om nieuwe takken te vormen en daar in de loop van het jaar ook bloemknoppen op te vormen. Zou je die planten later snoeien, dan bestaat de kans dat ze geen tijd meer hebben om bloemknoppen aan te leggen.
Er zijn natuurlijk heel veel uitzonderingen te bedenken, laten we daar blij om zijn, dat houdt tuinieren uitdagend.
woensdag 3 november 2021 - 20:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon