menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Herfstaster snoeien?

Ga naar meest recente reactie

leerling

Tekst aangepast

Leerling

Dit jaar Aster dumosus 'Blue Lapis' geplant, omdat er in het late najaar weinig bloemen in onze tuin staan die nectar en pollen bieden.

Die herfstaster is hier nu uitgebloeid. Op 't Internet vind je dat je die na de bloei best terugsnoeit tot op zo'n 10 cm hoogte. Maar ik zie nog een massa jonge bloemknopjes. Komt dat door het zachte najaar?
Ik heb de uitgebloeide bloemen verwijderd. Kunnen die knopjes nog open komen? Of snoei ik de plant beter nu toch al helemaal terug?

Ik zie nog wat bijen op de schaarse bloemen die hier nog wel in bloem staan. Als die knopjes nog kunnen open komen, laat ik ze daarom liever staan.
dinsdag 2 november 2021 - 12:52
Dany

Dany

Ik snoei die altijd na de winter in maart en heb nog nooit problemen gehad.
dinsdag 2 november 2021 - 20:32
Lamium

Lamium

Als je nog veel bloemknopjes ziet is hij toch eigenlijk niet uitgebloeid? Ik heb recent een herfstaster (wel een andere versie) die lelijk werd een stuk teruggesnoeid en die is beter teruggekomen met een nieuwe bloei. Nog niet heel mooi trouwens, dus ik denk dat hij wordt vervangen.
dinsdag 2 november 2021 - 23:31
leerling

Leerling

@Dany
Zo doe ik het met de meeste planten die moeten gesnoeid worden ook.
Ik ga ervan uit dat het bovenste deel van de plant het onderste deel beschermt tegen vrieskou.

Hoe diep snoei jij ze terug? Tot vlak boven de onderste blaadjes? Lopen ze uit op de oude stengels of maken ze nieuwe aan?

@Lamium
Het zijn heel kleine knopjes. Zowat 3 mm in doorsnee. En nog helemaal dicht.
De plant staat redelijk beschut, maar nu de temperaturen eindelijk weer wat normaler worden (wat dat tegenwoordig ook mag betekenen), weet ik niet of ze nog gaan open komen.

Als je jouw herfstaster maar deels hebt teruggesnoeid, misschien eens proberen om hem helemaal terug te snoeien?

Tenzij hier nog advies komt dat dat van Dany weerlegt, ga ik ook wachten met snoeien tot het voorjaar.
woensdag 3 november 2021 - 00:37
Dany

Dany

Ik ga ervan uit dat het bovenste deel van de plant het onderste deel beschermt tegen vrieskou.

Dat denk ik ook.
In maart kan je al het begin van de nieuwe scheutjes zien en daarboven snoei ik dan alles weg, dat is eigenlijk juist boven de grond.
woensdag 3 november 2021 - 10:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon