menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vuurdoorn direct op muur of leiden via een trellis?

Ga naar meest recente reactie

Penelope

Penelope

We zijn van plan om een vuurdoorn te leiden tegen onze berging aan. Nu lees ik tegenstrijdige informatie over het nou wel of niet nodig is wat steun hierbij te geven aan de vuurdoorn, bijv doormiddel van een trellis.

Heeft iemand hier ervaring mee?
dinsdag 26 oktober 2021 - 18:02
deHaan

DeHaan

Neem een gegalvaniseerd rooster en monteer dit met afstandshouders aan de muur.
Houd er rekening mee dat vuurdoorn aardig prikkerig is, dat merk je vanzelf bij het opbinden.
dinsdag 26 oktober 2021 - 21:17
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Als ze echt in de wind staan, zou ik ze inderdaad tegen een (stevig) rooster zetten.

Maar vuurdoorn kan je gebruiken als haag. Je kan hem dus gerust ook los tegen een muur laten groeien.
In onze vorige tuin hadden we hem te dicht tegen de tuinmuur gezet. Nu zou ik er een 30 cm ruimte tussen laten.

Hier zie je bv. zo'n exemplaar op google maps: https://www.google.be/maps/@51.152101,4.4727009,3a,75y,19.01h,93.29t/data=!3m6!1e1!3m4!1sSDzEZTIGJev1B9q__A0VCw!2e0!7i16384!8i8192?hl=en-GB

En deze heeft een prijs gewonnen: https://nmtzuid.nl/wp-content/uploads/2017/12/24m-Stadionweg.jpg

En ja, die kunnen ook nog heel wat hoger. Zoek zelf maar eens naar afbeeldingen van 'vuurdoorn tegen gevel'.
dinsdag 26 oktober 2021 - 23:01
Penelope

Penelope

Dank jullie wel!
woensdag 27 oktober 2021 - 10:16
Carib

Carib

Hier staan een aantal exemplaren gewoon als losse struik in de tuin en die staan volledig zelfstandig als stevige struik. Ze hebben dus geen steun nodig om rechtop te blijven staan. Er staat ook al 50 jaar een vuurdoorn tegen de noordgevel, zonder enig houvast.
woensdag 27 oktober 2021 - 23:45
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Staat een groot exemplaar zonder steun aan mijn voorgevel. Kn men achtertuin een haag ervan tegen een draad Nadeel vind ik zonder trelis dat het veel langer duurt om op hoogte te komen. Ik knip namelijk gewoon alle takken weg die verkeerd groeien. De takken hebben de neiging om te hangen, tegen een trelis kan je ze dan naar boven forceren.
maandag 1 november 2021 - 22:49
leerling

Leerling

@Droge_zandgrond
De planten in onze vorige tuin hadden ook de neiging om naar voor te gaan hangen. Ik had echter de indruk dat dat kwam omdat ik ze te dicht tegen de schutting had gezet. De takken die meer naar achter groeiden, duwden de plant weg van de muur.
Ze hebben scherpe doornen, dus die achterste takken wegknippen was geen prettig werkje. Vandaar mijn suggestie om ze ver genoeg van de schutting te planten.

Als je een trellis hebt kan je ze inderdaad beter leiden.
dinsdag 2 november 2021 - 23:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon