menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Maagdenpalm

Ga naar meest recente reactie

Ilsie

Ilsie

Beste allemaal,

Ik wil graag op t stuk op de foto maagdenpalm planten in t voorjaar.
Moet (kan) ik nu al iets doen om de grond voor te bereiden?

Grtjs van een beginnende tuinier.

Bloemen & Planten

zaterdag 9 oktober 2021 - 15:08
PeterC

PeterC

Welke maagdenpalm? De grote (vinca major) of de kleine (vinca minor)?
Ik zou de Vinca Minor afraden. We hebben een perceel Vinca Minor gehad. Mooie plant, daar niet van, maar die is bladverliezend en krijgt in het voorjaar pas blad nadat al het onkruid al lang opgeschoten is.
Een crime om het perceel proper te krijgen. Kan alleen manueel.
zaterdag 9 oktober 2021 - 18:29
Ilsie

Ilsie

De bladhoudende versie.
Beetje veel tuinleek manueel betekend alles omspitten?
zaterdag 9 oktober 2021 - 19:52
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Vinca minor is niet bladverliezend, maar volledig wintergroen! Ook in de winter vormt het een dikke, groene ondoordringbare kluwen van uitlopers.
Vinca groeit onder bijna alle omstandigheden en breidt zich razendsnel uit en onkruid heeft al snel weinig kans. Uiteraard verstandig eerst gras en onkruid zorgvuldig te verwijderen (afplaggen of licht omspitten). Eerste 2 seizoenen zal je handmatig nog wat onkruid er tussen uit moeten halen.
Vinca houdt wel meer van (half)schaduw, maar doet het ook wel in volle zon (bloeit dan uitbundiger) mits de grond wat vochtig is. Je kunt Vinca ook prima nu al planten, dan wortelt het goed in het najaar. Er zijn trouwens mooie witte cultivars (die zijn echter wel wat minder sterk). Bijvoorbeeld Vinca minor 'Gertrude Jekyll', of 'Alba'.
zaterdag 9 oktober 2021 - 19:54
Ilsie

Ilsie

Dankjewel dat is een duidelijk antwoord. Dan ga ik er volgend weekend mee aan de slag.
zondag 10 oktober 2021 - 08:46
PeterC

PeterC

Als ik het opzoek dan wordt aangegeven dat Vinca Minor groenblijvend is. Maar wij hadden Vinca Minor en die verloor alle blad in de winter.
zondag 10 oktober 2021 - 17:23
deHaan

DeHaan

Dan heb je pech gehad, want Vinca is wintergroen.
zondag 10 oktober 2021 - 17:43
leerling

Leerling

'k Zou lekker lui de karton+mulch methode gebruiken.

Afdekken met bruin ribbelkarton en daarover organisch materiaal over uitstrooien.

Er zijn heel wat winkels die je met plezier bruine kartonnen dozen geven. Je haalt er wel best de tape af waarmee ze soms worden dichtgeplakt.

Organisch materiaal kan zowat alles zijn wat op een composthoop kan, maar meestal worden hiervoor gras, hooi, stro, herfstbladeren, enz gebruikt.

Bedoeling is dat het karton de lichtinval blokkeert, dus de randen goed laten overlappen. Het bodemleven zal karton + organisch materiaal afbreken, samen met de begroeiing, die bij gebrek aan licht zal afsterven.
Het zal wat trager gaan in de koude(re) periode van het jaar, maar in april zou je je Vinca minor (hier ook wintergroen), probleemloos moeten kunnen planten, zonder hard labeur.
woensdag 13 oktober 2021 - 00:26
Ilsie

Ilsie

Klinkt goed planten zonder hard labeur.
Het stuk is 10 meter op 4. 40 vierkante meter. Aan 8-10 planten per m² .. prijs per stuk 0,60 euro voor een pot van 9 cm. Koop ik dan 400 potjes?
Aan 200 en een klets euro.
Sorry voor de domme vragen.
Tuinleek ????
donderdag 14 oktober 2021 - 09:50
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Ik zou wat minder planten per m2 om kosten te besparen, maagdenpalm palmt de grond zeer snel in . Ik heb ook maagdenpalm geplant in het voorjaar (5 per m2) en het is nu zowat al dichtgegroeid. Maar het was dan ook wel een héél groeizaam seizoen dit jaar en zit op vruchtbare klei/leemgrond.

Bloemen & Planten

donderdag 14 oktober 2021 - 18:32
Ilsie

Ilsie

Ziet er mooi uit Henk-Willem.
T mag zijn tijd nemen om dicht te groeien.
donderdag 14 oktober 2021 - 19:17
Dany

Dany

prijs per stuk 0,60 euro voor een pot van 9 cm

Waar koop jij die planten aan die prijs?
donderdag 14 oktober 2021 - 20:31
Ilsie

Ilsie

Marechal in Turnhout.
Staat bij altijd goedkoop.
donderdag 14 oktober 2021 - 21:39
Ilsie

Tekst aangepast

Ilsie

Hum krijg de link er niet bij.
donderdag 14 oktober 2021 - 21:40
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Dat is inderdaad goedkoop. Maar liever geen commerciële uitingen op het forum , Heb de link verwijderd. Zie ons reglement.
donderdag 14 oktober 2021 - 23:24
leerling

Leerling

Hier (droge zandgrond, perkje op het westen) gaat het minder vlot dan bij Henk-Willem.
3 jaar geleden heb ik 7 plantjes Vinca minor 'Atropurpurea' op een perkje van 0,60x1,5m gezet. Het is nog lang niet dichtgegroeid.
Aan de andere kant van de verandadeur had de vorige eigenaar al Vinca minor gezet (de gewone violetblauwe) en dat doet het wel prachtig (ondanks een poes die er af en toe in komt slapen), dus ik weet dat het kan.
'k Heb dit jaar een paar stekjes van de goed-groeiende kant overgezet naar het nieuwe perkje. De 'Atropurpurea' vind ik minder mooi van kleur en misschien doet de 'gewone' het hier beter. Dan gaat de 'Atropurpurea' eruit.

Als ik kijk naar hoe de plantjes hier groeien, zou het waarschijnlijk beter zijn geweest als ik de plantjes dichter bij elkaar had gezet in het donkerste gedeelte (hier: vlak tegen het huis). Ik heb de indruk dat ze vooral uitlopen naar de lichtste plaats.

donderdag 14 oktober 2021 - 23:58
Ilsie

Ilsie

Men excuses Henk-Willem dacht wel dat t niet mocht.
Interessante tip leerling. Bedankt.
vrijdag 15 oktober 2021 - 07:42
Ilsie

Ilsie

Leerling kan dat ook met niet ribbelkarton?
vrijdag 15 oktober 2021 - 14:32
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ja, dat kan. Je kan ook lagen krantenpapier over elkaar leggen. Wel liefst kranten zonder al te veel kleurdruk.
Hoofdzaak is dat er geen licht aan de bodem kan. Zeker ook het karton/papier ver genoeg over elkaar heen leggen, zodat er ook aan de randen geen lichtinval is.

Meestal wordt ribbelkarton gebruikt omdat je vrij gemakkelijk aan kartonnen dozen kan geraken en omdat het wat dikker is (blokkeert licht gemakkelijker). Gewoon even door een winkelstraat rijden wanneer de vuilniskar oud papier komt ophalen, en je weet meteen waar je terecht kan.

Mocht je nog mulch materiaal zoeken om erover te strooien: de meeste containerparken verkopen ook compost per 1m3. Voor regio Turnhout vind je meer info op https://www.iok.be/compost-tuin/compost-kopen.
vrijdag 15 oktober 2021 - 17:24
PeterC

PeterC

Ik heb de indruk dat ze vooral uitlopen naar de lichtste plaats.

Dat is wat planten doen: het licht opzoeken.
vrijdag 15 oktober 2021 - 18:42
Ilsie

Ilsie

Dankjewel leerling!
vrijdag 15 oktober 2021 - 21:45
Dany

Dany

Hum krijg de link er niet bij.

Dat is inderdaad goedkoop. Maar liever geen commerciële uitingen op het forum , Heb de link verwijderd. Zie ons reglement.

Mocht je nog mulch materiaal zoeken om erover te strooien: de meeste containerparken verkopen ook compost per 1m3. Voor regio Turnhout vind je meer info op https://www.iok.be/compost-tuin/compost-kopen.


Beste Henk-Willem
Jij verwijdert mijn antwoord op Ilsie omdat ik de link er op zet dat haar niet lukte. Voor mij is dat ok maar dan moet je alle antwoorden met een link erin verwijderen zie hierboven en beste vriend als zij antwoord Marerchal in Turnhout is dat ook een commerciële uiting dan moet je dat ook schrappen. Als we al niet meer tegen elkaar mogen zeggen waar we iets voordelig kunnen kopen en elkaar helpen wat voor zin heeft dit forum dan nog.
zaterdag 16 oktober 2021 - 00:01
Ilsie

Ilsie

Gna hAha. Leerling ik ben de grond aan t preppen. Nog zinvol om karton en mulch erover te doen zodat ik betere grond heb om mee te werken in t voorjaar?

Bloemen & Planten

zaterdag 16 oktober 2021 - 13:21
leerling

Leerling

Karton + mulch kan nooit kwaad. Zelfs op een stuk dat je onkruidvrij hebt gemaakt, zal het verhinderen dat onkruidzaden die aan de oppervlakte zijn gekomen door dat wroeten in de grond gaan ontkiemen.
zondag 17 oktober 2021 - 23:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon