menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Rupsennesten in onze appelbomen

Ga naar meest recente reactie

Moentie

Tekst aangepast

Moentie

Ik zie dat een van de drie appelbomen helemaal overladen is door deze webben van rupsjes. Deze foto is van een boom die op een paar meter een ander soort appelboom heeft. Daar is ongeveer een derde besmet. Een derde boom staat op 30 meter afstand en die heeft ook al flink wat webben. Wat kan ik hiertegen doen? Ik ben bang dat alle drie de bomen eraan gaan.

Bloemen & Planten

donderdag 17 juni 2021 - 23:04
LT
donderdag 17 juni 2021 - 23:10
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Spinselmot zie je wel meer op appelbomen. Maar net zo goed op andere planten. Soms zelfs op voorwerpen. (Zoek maar eens op 'spinselmot auto'.)

Je hoeft spinselmot helemaal niet te bestrijden. Zelfs als ze je boom kaalvreten, zal een gezonde boom, na het verpoppen van de rupsen (= wanneer ze 4 tot 6 weken oud zijn), gewoon terug blad aanmaken.

Spinselmot (als rusp en als vlinder) staat op het menu van o.a. oorwormen, (sluip)wespen, vogels .... Je kan het die vijanden wat makkelijker maken door de spinsels open te scheuren.
(En door ze het daarnaast ook naar hun zin te maken in je tuin. Schuil- en nestplaatsen zijn belangrijk. Voedsel net zozeer.)

Als je 'ongedierte' bestrijdt, hebben hun natuurlijke vijanden minder te eten. Minder te eten = minder nakomelingen = minder natuurlijke vijanden om je volgende generatie 'ongedierte' helemaal gratis en op gezonde wijze te bestrijden.
Eén natuurlijke vijand minder is veel meer overlast van 'ongedierte'.

En nee, het verhaal is niet zwart-wit.
Natuurlijk evenwicht is geen rechte lijn. Soms zijn er door omstandigheden minder natuurlijke vijanden en heb je een jaar met meer overlast van 'ongedierte'. Als jij dan ingrijpt, hebben die natuurlijke vijanden dat jaar ook nog eens minder te eten, zodat ze in aantal moeilijker herstellen en jou, later in het seizoen of zelfs de volgende jaren, dus minder kunnen helpen.
En sommige natuurlijke vijanden zijn omnivoren en lusten ook wel eens een groen blaadje.
zaterdag 19 juni 2021 - 00:28
Moentie

Moentie

Hartelijk dank voor de uitleg en de video. Ik weet nu dus dat het om spinselmot gaat.
Maar als ik de video bekijk krijg ik advies om het te bestrijden als het de hele boom overneemt. Daar lijkt het op als ik naar de boom op de foto kijk. De tweede boom die minder aangetast lijst en verder weg staat zou ik graag willen bestrijden. Welk biologisch middel kan ik dan het beste gebruiken?
zondag 20 juni 2021 - 03:14
LT

LT

Een laken onder de boom leggen...Met een stok op de takken slaan...De rupsjes laten zich dan massaal vallen. Dit deden we vroeger al om voer te hebben voor onze vogels, die dan met jongen zitten in de volière. Dan is er geen noemenswaardige overlast meer.
zondag 20 juni 2021 - 09:10
Moentie

Moentie

Vanmiddag een foto van de stam van de derde appelboom die ook wat nesten heeft. Ik irriteer me al jaren aan het uiterlijk vd stam en vraag me nu dus ook af of hier sprake is van een of andere ziekte. Graag advies

Bloemen & Planten

dinsdag 22 juni 2021 - 01:45
Moentie

Moentie

Nog een foto

Bloemen & Planten

dinsdag 22 juni 2021 - 01:45
leerling

Leerling

@Moentie
Als u per sé met bestrijdingsmiddelen aan de slag wil, bedenk dan dat u dan ook schade toebrengt aan o.a. de bestuivers die u graag te vriend houdt, omdat ze straks voor appeltjes zullen zorgen.

Vraag u ook af hoe de natuur het zolang heeft weten te overleven zonder mensen die bestrijdingsmiddelen wisten te maken.
En vraag u tegelijkertijd ook af wie er baat heeft bij de verkoop van al die bestrijdingsmiddelen. En of commerciele belangen wel altijd stroken met de uwe.

Onze appelboom en onze kardinaalsmuts staat straks weer helemaal in het groen.
Door de spinsels open te scheuren, hebben o.a. de meesje in onze nestkastjes weer heel wat eiwitrijk voedsel gekregen.

Ik vermoed dat wat u stoort aan het uiterlijke van de stam van uw appelbomen de lichenen (ook korstmossen genoemd) zijn.
Ze zijn nog onschadelijker voor uw bomen dan spinselmotten. Ze onttrekken geen voedingsstoffen aan uw bomen. Ze leven net zo goed op beton.
Het zijn wonderlijke wezentjes, die kleine ecosystemen vormen.
Helaas staat ondertussen zowat de helft van de zowat 700 Nederlandse soorten op de Rode Lijst van bedreigde levensvormen. (Zie o.a. https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Rode_Lijst_(korstmossen))
Terwijl ze heel veel CO2 opslaan en ze daarmee belangrijke bondgenoten zijn in de klimaatcrisis. https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=18035
woensdag 23 juni 2021 - 00:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon