menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plant immuun voor verwelkingsziekte

Lamium

Lamium

Mijn jonge passiebloem is vorige week in een paar dagen tijd overleden. Hij was aardig in de groei en kreeg knop. Vervolgens dachten we dat hij vocht tekort had, maar ondanks water geven droogde de plant in twee dagen helemaal uit. Het beeld was niet helemaal typisch (geen verkleuring van het blad), maar helaas kunnen we verwelkingsziekte ook niet uitsluiten.

Het gevolg is wel dat ik een gat heb in de grond op die plaats. Welke plant kan ik daar neerzetten die zo min mogelijk last heeft van deze schimmels? Voor nu overweeg ik een één- of tweejarige bloeier. Het idee was een klimmer die door mijn hedera heen ging zitten om hem op te leuken, maar dit experiment gaat dus niet zo goed (ook de toscaanse jasmijn die ik met hetzelfde doel had gekocht wil nog niet op gang komen).

Belangrijkste is dat het een plant is die de eventuele schimmel niet verder verspreid.
dinsdag 15 juni 2021 - 10:00
Tuinprins

Tuinprins

Wat je zou kunnen proberen: een kleinbloemige Clematis viticella soort. Is NIET immuun voor verwelkingsziekte maar in de regel minder tot weinig gevoelig. Deze zijn ook niet zo duur dus ruimte om te experimenteren.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 16 juni 2021 - 05:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon