menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Welke klimplant

Ga naar meest recente reactie

Jill88

Jill88

Wij hebben 2 plantenbakken van 120 cm breed en 80 cm hoog.
Het plan is om er middels een rek/gaas een klimplant te laten groeien.
Onze wensen zijn winterhard, groenblijvend maar wel met bloemen op een moment in het jaar. Ik vond online al een paar opties zoals bijvoorbeeld Clematis armandii.
Wij hebben echter jonge kinderen dus giftige planten zijn niet wenselijk. Van deze clematis las ik dat hij giftig is.
Hebben jullie wellicht nog suggesties?
Veel dank!
vrijdag 16 april 2021 - 15:14
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Als je bang bent van giftige planten dan kun je beter niets planten (of naar de Action gaan en daar een plastic klimplant kopen [vermoedelijk ook giftig ...].

Heb je rhododendron in de tuin staan? Giftig!!!
Heb je klimop in de tuin staan? Giftig!!!
Heb je boterbloemen in je gazon staan? Giftig!!!

Heel veel planten zijn enigermate giftig maar je meestal moet je er kilo's van eten om buikpijn te krijgen. Slechts zeer weinig planten zijn in kleine hoeveelheden gevaarlijk zoals bijv. Aconitum. Ik kan me niet herinneren dat er in NL de afgelopen 30 jaar iemand om het leven is gekomen die ONOPZETTELIJK van giftige planten heeft gegeten (we zullen dit maar niet vergelijken met het aantal dodelijke verkeersslachtoffers de laatste 3 decennia ...).

Clematis armandii mag dan wintergroen zijn maar ik zie daar zelden mooie exemplaren van, zien er na de winter ietwat gehavend uit. Is ook niet 100% winterhard.

Na de Corona-crisis zullen er ongetwijfeld weer cursussen worden gegeven om om te gaan met het overbezorgde moeder syndroom.


Gegroet, de tuinprins

vrijdag 16 april 2021 - 19:56
Polplastron

Polplastron

Heel wat planten zijn inderdaad in meer of mindere mate giftig.
Als vader van drie, intussen grotere kinderen, heb ik echter altijd de stelling gehanteerd om geen planten met giftige bessen, peulen of nootjes te planten. Dit zijn dingen die kinderen aantrekken en die tijdens het spelen wel eens in de mond worden gestoken.
Bladeren worden eigenlijk zelden door kinderen geplukt om op te eten. Bovendien is het belangrijk om van kleins af aan aan te leren dat bepaalde planten eetbaar zijn en andere niet; laat kinderen altijd aan de ouders vragen of ze iets mogen opeten. Na enkele jaren kennen ze zelf wel het verschil.

Clematis zou ik dus gerust als veilig beschouwen. Een klimop die regelmatig gesnoeid wordt en daardoor geen bessen vormt, is voor mijn part ook veilig.

Verder sluit ik me aan bij Tuinprins; je zou ervan schrikken welke planten allemaal schadelijk zijn bij inname. Ik begrijp je bezorgdheid overigens wel, maar ik hoop dat je door meer info te krijgen een wat genuanceerder beeld krijgt en met een gerust geweten verder kan.

Vriendelijke groeten,
Pol
vrijdag 16 april 2021 - 21:52
Jill88

Jill88

Bedankt dat jullie ondanks de strekking toch de moeite hebben genomen voor een reactie. Ik kan jullie gerust stellen dat ik niet lijd aan het overbezorgde moeder syndroom, maar door mijn werk regelmatig in aanraking kom met kinderen die iets hebben gegeten in de tuin en daar dan dus serieuze klachten door hebben. Uiteraard leren mijn kinderen op een bepaalde leeftijd dat ze niet zo maar iets mogen eten in de tuin. Daarbij denk ik niet dat alle planten giftig zijn maar ik weet van enkele dat ze er aantrekkelijk uit zien voor kinderen en zeker schadelijke effecten kunnen hebben bij minimale inname. Mijn vraag leek mij dan ook zeker niet vreemd.
Op je laatste opmerking zal ik verder niet ingaan tuinprins, ik mag hopen dat je begrijpt dat deze hier niet op z'n plek is.
Groet
zaterdag 17 april 2021 - 10:45
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb op de televisie een keer een moeder gezien die totaal overstuur op de eerste hulp kwam omdat haar kind oranje besjes had gegeten. Bleken het lijsterbessen te zijn .... Je moet hier echt kilo's van eten wil je er last van krijgen. Toen Oost-Europa en Rusland nog communistisch waren, werden daar lijsterbessen gegeten zodat men voldoende vitamine C binnen kreeg (wij consumeerden daarvoor sinaasappels en mandarijnen). De bessen van de gewone lijsterbes smaken overigens niet erg lekker en de meeste mensen zullen ze direct uitspugen.

Er zijn slechts weinig planten die echt gevaarlijk zijn.

Het probleem is dat er nu een aantal generaties zijn die helemaal geen verbinding hebben met het tuinieren of het platteland. Als ze dan het woord giftig zien dan slaan ze op tilt omdat ze veelal denken: Giftig = levensgevaarlijk of levensbedreigend. Dit moet echter sterk genuanceerd worden. De dosis maakt het vergif en ik moet het eerste geval van een kind dat een kilo bladeren eet van een Clematis nog tegenkomen.

Een aantal jaren geleden ben ik gebeten door een kat waarvoor ik naar de Eerste Hulp moest. Ik heb toen gevraagd (omdat ik op dit forum regelmatig de angst voor giftige planten tegen kwam) of zij vaak mensen (i.h.b. kinderen) binnen kregen die van giftige planten hadden gegeten. Nee, was het antwoord. Soms kwamen er bezorgde ouders met een kind maar dat bleek altijd vals alarm te zijn.

Daarom ben ik ook benieuwd naar jouw uitspraak "door mijn werk regelmatig in aanraking kom met kinderen die iets hebben gegeten in de tuin en daar dan dus serieuze klachten door hebben". Ik heb de afgelopen jaren regelmatig het internet afgespeurd naar meer informatie over CONCRETE gevallen maar van ONOPZETTELIJKE vergiftigingsgevallen door planten is voor wat betreft West Europa zeer weinig te vinden. Wel van mensen die zelfmoord willen plegen door het eten van giftige planten maar dan gaat het dus niet om onopzettelijke gevallen.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 17 april 2021 - 13:05
Polplastron

Polplastron

Terug 'on topic':
Ik vrees een beetje dat de combinatie (groenblijvend + bloemen) erg beperkte resultaten oplevert.

Misschien kan je eens een foto van de situatie posten. Misschien zijn er hier dan nog leden die ideeën hebben.
zondag 18 april 2021 - 17:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon