menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Carex

ERIC FURR

ERIC FURR

Dag allemaal,
Enig idee hoe oud carex gras wordt?
Er wordt een carex ice dances van 50 CM diameter aangeboden.
Is die overjaard?
Mbg.
zaterdag 13 maart 2021 - 12:26
Tuinprins

Tuinprins

Carex staat in mijn top 5 van haatplanten.

Plaatjes worden gemaakt op kwekerijen en daar zien ze er presentabel uit. Eenmaal in de tuin uitgeplant krijgen ze heel vaak bruine bladpunten wat er erg onaantrekkelijk uitziet. Na een winter met kale vorst (dus vorst zonder sneeuw) doen ze vaak pijn aan de ogen.

Carex wordt vermeerderd door te delen. Door om de zoveel jaar te delen kan je de plant een mensenleven in de tuin houden.

Gegroet, de tuinprins
zondag 14 maart 2021 - 08:57
Carib

Carib

Voor een deel ben ik het eens met Tuinprins. Veel van de enorm populaire Carexsoorten zijn inderdaad lelijk. Vooral de grove stijfrechtopstaande Carex morowii soorten zijn onaantrekkelijk na de winter. Maar er zijn ook carexxen die wel erg mooi zijn en blijven. Zoals de zeer fijnbladige cultivars van C.oshimensis en de rode varianten van C.comans. Op bijgaande foto een beeld in de late winter met een witbonte carex rechtsachter in combinatie met sneeuwklokjes en cyclaam

Bloemen & Planten

zondag 14 maart 2021 - 11:51
hvc

Hvc

goede middag

kan carib en tuinprins perfect volgen - heb er ook diverse staan

ieder jaar een gedeeltelijk delen, hierbij bedoel ik nieuwe (wortel)scheuten afstekken , dit naar het najaar toe en tijdelijk verplanten in potjes met potgrond - laten overwinteren (indien mogelijk in een koude serre) en in het voorjaar terug uitplanten (= vegetatieve vermeerdering)

altijd succes

indien de moeder plant na x aantal jaren te slordig wordt - uitsmijten en vervangen door een van gekweekte verplante en uitgegroeide wortel scheuten (zie hierboven)

omtrent het het x aantal jaar zou ik durven zeggen min 5 jaar - echter sterk afhankelijk van

* het jaarlijks onderhoud
* het klimaat (droge zomers - natte zomers)
* de grondgesteldheid

mgv

hvc
zondag 14 maart 2021 - 13:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon