menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Border in de schaduw

KennethWillems

KennethWillems

Ik heb een 20 m lange border tegen een tuinhek aanliggen waar geen zon aan komt. Het tuinhek staat tegen de zuidkant. Ook 's ochtends komt hier amper geen zon, wel eventjes 's avonds.
De diepte gaat van 2 m naar 1 m over die 20 m.
Graag wil ik dit vrij onderhoudsvriendelijk inplanten. Hebben jullie tips naar planten? Zowel bodembedekking als mooie bloemen of halfhoge planten zijn welkom. Is een combinatie mogelijk, zodat er op verschillende periodes andere planten bloeien?
Graag jullie advies
zaterdag 20 februari 2021 - 19:44
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Om je maar meteen uit de droom te helpen: je plantkeuze is tamelijk beperkt. Als er zo goed als geen zon komt en het moet ook nog eens onderhoudsvriendelijke zijn dan zijn er maar enkele soorten waar je uit kunt kiezen. Voor bodembedekkers zou ik kiezen uit Pachysandra terminalis 'Green Sheen' of Geranium macrorrhizum. Hierbij de aantekening dat de laatste jaren in Pachysandra een schimmelziekte voorkomt (vorm van taksterfste) waar weinig tegen te doen valt. Verder voor wat hogere beplanting Viburnum davidii. Sommige boerenhortensia's kunnen ook met weinig zon toe maar bloeien in de echte schaduw niet erg rijk. Mijn ervaring met rhododendrons in volle schaduw is dat ze zeer matig bloeien en wat open groeien.

Misschien zijn er mensen die goede ervaringen hebben met planten die het wel goed doen in volle schaduw. De meeste varens doen het goed in de schaduw maar veel mensen vinden het saaie planten .

Houdt er bij de wat hogere beplanting rekening mee dat die naar het licht gaan groeien. Hier is relatief weinig aan te doen.

Gegroet, de tuinprins
zondag 21 februari 2021 - 08:58
sophora

Sophora

Er is een groot verschil tussen volle schaduw en geen licht of volle schaduw en wel licht.
Volle schaduw is als er ook nog de takken van bomen hun schaduw geven. Is dat niet het geval dan kunnen een hele reeks vaste planten het goed doen op die plaats.
Helleborus, Liriope muscari, Pulmonaria
Aconitum AquilegiaDicentra Kirengeshoma palmata. Keuze genoeg. Zelfs Astrantia doet het goed in de schaduw. (Een beetje minder uitbundige bloei)

zondag 21 februari 2021 - 11:56
KennethWillems
zondag 21 februari 2021 - 19:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon