menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aronskelk

Ga naar meest recente reactie

strelitzia81

Tekst aangepast

Strelitzia81

Afgelopen zomer heb ik twee Aronskelken gekocht bij tuinplantenwinkel.nl (ZANTEDESCHIA AETHIOPICA), echt twee kleintjes hoor. Ze staan in de volle grond maar het is in Zeeland, volgens mij redelijk zware kleigrond? Eind van de zomer heb ik ze beiden een stukje verplaatst en toen zag ik dat ze goed geworteld waren echter ze groeien niet! Ze maken beiden voortdurend nieuw blad aan maar zo snel als er een nieuw blad komt valt er ook één af dus ze zijn nog net zo groot als bij aankoop, weet iemand of dit normaal is? Is de grond misschien niet geschikt? Ook ben ik benieuwd of ik ze kan laten staan zolang het boven nul blijft (dat hoop ik stiekem want vorige winter is dat geloof ik maar één nacht gebeurd).
zaterdag 19 december 2020 - 13:36
Tuinprins

Tuinprins

Hoe klein is 'klein'? Als het echt mini's waren dan was het misschien beter geweest de planten even verder op te kweken in een pot en daarna pas uit te planten. Zantedeschia is een knolgewas en waarschijnlijk moet de knol nog wat groter worden om het echt goed te doen. Opnieuw verplanten of naar binnen halen zou ik niet doen aangezien dat weer vertraging van de groei oplevert. Dat het nieuwe blad er snel van afvalt (verdort?) kan ik niet goed plaatsen.

Zantedeschia aethiopica verdraagt zonder problemen lichte vorst, oudere planten verdragen ook matige vorst. Ze zijn overigens gemakkelijk af te dekken. Ik ken mensen die knippen in november al het blad eraf en dekken de planten af met een dikke laag blad van beuken en eiken. Daar bovenop gooien ze wat grond zodat het blad niet wegwaait. Begin/midden voorjaar (afhankelijk van het weer) wordt het blad dan weer weggehaald en kan de plant gaan groeien.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 19 december 2020 - 17:22
strelitzia81

Strelitzia81

Ja dat vermoed ik ook ja, ze hadden wat groter mogen worden idd voor ze in de volle grond gingen. Dat van knolgewas begrijp ik dus geen snars van, want er zou ook een Zantedeschia Aethiopica moeten zijn met wortelstok, ik vermoed en hoop dat ik die heb want kan me niet herinneren een knol te hebben gezien, vooral veel wortels. Ja dat het grootste en/of eerste blad eraf gaat is al sinds het begin. Ik dacht eerst, misschien moeten ze gewoon wennen en misschien gaat het volgend jaar beter hoor maar vind het ook vreemd zeker gezien de wortels er goed uitzagen. Durf er nu niet meer aan te zitten iig zo laat in het jaar, de keren dat ik dat deed bij planten had ik er meestal spijt van

Bloemen & Planten

zaterdag 19 december 2020 - 18:00
Tuinprins

Tuinprins

Zantedeschia aethiopica is een bol/knolgewas dat wortelstokken maakt (om het maar eens 'simpel' te zeggen...).

Wat jij hebt gekocht is zeer waarschijnlijk een plantje in een P9 potje (het bekende kleine zwarte vierkante potje). Ik vermoed dat bovenstaande plant er zeker 2 tot 3 over zal doen om te gaan bloeien. Gelukkig heb je vruchtbare kleigrond dus de plant zou in principe goed moeten groeien. Ik zou de plant voorlopig laten staan al staat hij eigenlijk te dicht op te schutting. Zantedeschia aethiopica wordt op termijn een flinke plant met zeker 0.75--1.00 meter doorsnede.

Gegroet, de tuinprins

zondag 20 december 2020 - 10:15
strelitzia81

Strelitzia81

Ooh maar dat klinkt heel goed, gewoon geduld hebben dan. Hoop zo dat je gelijk hebt! Zal de plek naast de schutting in de gaten houden, dank je! Klopt hoor, zo'n P9 potje inderdaad. Heel erg bedankt voor het meedenken!
zondag 20 december 2020 - 11:26
dries944

Dries944

Heb er enkele staan in grotere potten buiten ,plots begon er één te bloeien een kleine maand geleden. zie foto

Bloemen & Planten

zondag 20 december 2020 - 18:48
strelitzia81

Strelitzia81

Wow super, zien er mooi uit!
maandag 21 december 2020 - 14:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon