menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Wintergroene eik, Quercus Acuta

Ga naar meest recente reactie

Jorge

Jorge

Hallo allemaal. Ik kom uit Tsjechië en ik weet dat hier veel boomliefhebbers wonen, evenals groenblijvende eiken die niet groeien in mijn thuisland. Zoek een donor van eikels van Japanse groenblijvende eik - Quercus Acuta, Quercus oblongifolia of Mexicaanse eik Quercus rhysophylla 'MAYA'. Als iemand kan worden gevonden, stuur me dan een e-mail op [email protected] Dankjewel Jorge

Bloemen & Planten

zondag 6 december 2020 - 16:26
WiPe

WiPe

Ik denk dat je best contact opneemt met mensen als Jeroen Braakman, Francis Reynders of Eike Jablonski. Of anders eens probeert via the Oak Society.
maandag 7 december 2020 - 13:45
Jorge

Jorge

Goedendag. Bedankt, maar ik zou om informatie kunnen vragen over waar ik degene kan zoeken waarover je schrijft.
Ik schreef de Oak Society, maar ik denk dat je weet dat ik echt succes zou hebben met mensen die ik in mijn tuin zou kunnen uitnodigen en het is niet zo ver van Nederland om op vakantie te gaan naar Tsjechië.

Bloemen & Planten

dinsdag 8 december 2020 - 10:09
WiPe

WiPe

Je begrijpt dat ik geen e-mailadressen on line ga zetten. Ik zal je dus een persoonlijk bericht sturen via deze site;
dinsdag 8 december 2020 - 11:15
Jorge

Jorge

Hoewel ik een getrouwde neef in Nederland heb, versta ik er geen woord van. Heel veel dank aan Google en zijn vertalers.
dinsdag 8 december 2020 - 15:50
Tuinprins

Tuinprins

Quercus rhysophylla 'Maya' is een cultivar die via enten wordt vermeerderd. Is in NL redelijk winterhard. Is geselecteerd door Bömer uit Zundert. Wil je deze soort hebben dan zul je een plant moeten kopen aangezien zaaien niet deze cultivar oplevert. Heb overigens in NL nog geen exemplaar van 'Maya' gezien dat eikels produceert.

Als je bijzondere eiken soorten wilt zaaien dan heb je te maken met een aantal problemen:

1. Eiken kruisen onderling gemakkelijk. Als je zaad afkomstig is uit een collectie of botanische tuin dan kan er hybridisering hebben plaats gevonden.

2. Zaad van buiten de EU heeft voor invoer in de EU een 'phytosanitair certificaat' nodig. Je kunt het zonder zo'n certificaat doen maar dan loop je dan kans dat de douane de zaden confisqueert.

3. Van diverse eikensoorten moet het zaad tamelijk vers zijn anders kiemt het matig tot slecht. Weet niet precies hoe dat zit met eiken die afkomstig zijn uit bijv. Mexico. Zou kunnen dat die tegen wat uitdroging kunnen maar zoals gezegd: zeker weten doe ik dat niet.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 9 december 2020 - 06:43
Jorge

Jorge

Bedankt voor uw opmerkingen en advies. Weet jij waar Quercus rhysophylla 'Maya' in Nederland wordt verkocht? Het is niet beschikbaar in Tsjechië.
Of heeft iemand ervaring met stekken van Quercus rhysophylla 'Maya'?
woensdag 9 december 2020 - 21:15
Tuinprins

Tuinprins

Eiken zijn lastig te stekken.

Tsjechië: misschien vragen bij Milan Havlis, hij heeft de plant op zijn website staan. Wel uitverkocht maar misschien kan hij er nog aan aan komen? Hij kan je eventueel ook wat meer informatie geven over ervaringen met deze eik in Tsjechië wat betreft winterhardheid.

Anders bestellen in Duitsland bij o.a. Eggert Baumschule.

Voor Nederland kun je vragen bij Esveld maar die hebben deze eik momenteel niet in het assortiment. Vragen staat echter vrij!

Gegroet, de tuinprins
donderdag 10 december 2020 - 06:15
Jorge

Jorge

Dank u. Ik ken Milan Havlis. We hebben contact met elkaar. Soms vermenigvuldig ik iets voor hem. MAYA ent dus op andere eiken onderstammen?
donderdag 10 december 2020 - 12:28
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

In Nederland wordt die heel vaak geënt op Quercus robur (dacht ik tenminste).
donderdag 10 december 2020 - 17:17
Jorge

Jorge


Dank u. Ik zal het proberen.
vrijdag 11 december 2020 - 09:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon