menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Zelf rozen zaaien, nu beginnen

hanziboy

Hanziboy

Voor de mensen die het eens willen proberen, is het nu ongeveer de moment om het te doen, neem enkele rijpe rozenbottels en haal de pitten er uit. Plant ze buiten in een pot met 1 cm aarde er boven op en druk goed aan.
Laat ze de ganse winter gewoon buiten staan en als de zaden rijp genoeg waren, zullen ze in het voorjaar beginnen te kiemen en uitgroeien tot nieuwe planten, die, als je ze op tijd openplant in grotere potjes, hetzelfde jaar al zullen beginnen met te bloeien. Er kan zo zelf een nieuwe soort ontstaan, dus altijd spannend.

Succes ermee,
Hans Van Everbroeck

Bloemen & Planten

woensdag 2 december 2020 - 18:41
Tuinprins

Tuinprins

Ik ben er verbaasd over dat die zaailingen zo snel bloem geven.

Overigens kiemt zaad van diverse rozen soorten (is iets anders dan een 'cultivar') niet gelijk in het eerste voorjaar na zaaien. Zaad van bijvoorbeeld Rosa moyesii doet er vaak 2 tot 3 jaar over om te kiemen.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 2 december 2020 - 19:58
hanziboy

Hanziboy

@tuinprins, ja idd, de meeste bloeien echt al in het eerste jaar.
Ik had ook al gelezen dat zaad van de rozen heel hard is en dan zo toestanden dat je het moet afvijlen en weet ik veel meer...
Nu ik het zelf heb geprobeerd, weet ik wel beter. Ze moeten gewoon onder een laagje aarde en een koude periode meemaken, dan komen ze vanzelf boven in het voorjaar.
Zaden die enkele jaren nodig hebben, ik heb er ook van gelezen, maar dat is echt uitzonderlijk.
Ik zou zeggen, probeer het zelf ook eens, je kan nu nog her en der rozenbottels vinden. Knip ze af en laat eventueel enkele weken drogen, daarna de pot in, en afwachten tot het voorjaar (februari-maart)...

succes ermee
groetjes
hans
donderdag 3 december 2020 - 12:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon