menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wormpjes in begoniaknollen

Ga naar meest recente reactie

wschölgen15

Wschölgen15

Hallo, ik heb elk jaar mooie planten van mijn knolbegonia's, de knollen bewaar ik in de winter en in het voorjaar kweek ik ze op in potten en plant ze later in bakken en baskets.
Er zijn knollen bij van meer dan 10 jaar oud, elk jaar prachtige planten.
Vorig en ook dit jaar ontdekte ik na het rooien van de knollen kleine geel/witte 2/4 mm grote wormpjes in de knollen die de knollen langzaam met gangen opeten. wat zijn dit en hoe kan ik ze bestrijden, bedankt

Bloemen & Planten

zondag 29 november 2020 - 23:42
Louisa S

Louisa S

https://callens-fg.be/de-taxuskever/
Dat zouden wel eens larven van de taxuskever kunnen zijn !
maandag 30 november 2020 - 00:01
LT

LT

Ja Louisa, dat zijn, zeker weten, larven van de taxuskever. Ieder jaar goed controleren. Ze houden echt van begonia's.
maandag 30 november 2020 - 09:15
LT

LT

Zelf vind ik "bestrijding" onbegonnen werk...Maar hier een link, die je aan het denken zet
https://www.biogroei.be/kenniscentrum/taxuskever-schadebeeld-bestrijden
maandag 30 november 2020 - 14:29
Carib

Carib

Ja, dat zijn taxuskeverlarven. Bestrijding in begoniaknollen is bijna onbegonnen werk. Ze zitten tot diep in de knollen ingevreten. Zelfs uitpeuteren met een tandenstoker is geen garantie dat je alle larven kunt vinden. Ik heb een jaar aaltjes geprobeerd in alle potten met begonia's en heuchera's: geen resultaat, net zo veel larven als anders. Dit jaar de speciale compost met schimmel gekocht en in alle potten verwerkt: zelfde resultaat. Knollen vol larven en afgevreten heuchera's.
Het doden van de gevonden larven valt ook niet mee. Potten met besmette potgrond weken onder water zetten, kokend water over de potgrond gieten, door en door laten bevriezen. Dit alles is niet voldoende om de larven te doden.Doodknijpen is de enige afdoende methode tot nu toe.
maandag 30 november 2020 - 22:13
wschölgen15

Wschölgen15

Bedankt voor de reacties, overigens de aangetaste begoniaknollen staan in bakken.
De vorig jaar aangevreten begoniaknollen zien uit als een gatenkaas maar hebben geweldig gegroeid en gebloeid.
Het wegvreten van knolvlees heeft niet veel invloed gehad op de groei en bloei.
Wel heb ik voor de winteropslag de knollen "bepoederd" met stekpoeder om infecties van de aangeklaagde wonden te voorkomen, mogelijk heeft de talk die in stekpoeder zit een remmende werking op de larven.
(net als diatomeeënaarde, zeer fijn poeder, bij de bestrijding van o.a. bloedluis, de huid/longen van de insecten droogt uit en de luizen gaan dood, mogelijk heeft dit een zelfde werking op taxuskever-larven, iets om uit te proberen)
maandag 30 november 2020 - 23:40
LT

LT

Bedankt voor deze tip, het proberen waard
dinsdag 1 december 2020 - 08:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon