menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cardiocrinum giganteum

Eryngium

Eryngium

Ik heb dees weekend zaad van cardiocrinum giganteum kunnen verzamelen nu is de vraag hoe kan ik deze plant het best zaaien, En hoe winterhard is die?
zaterdag 28 november 2020 - 21:55
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Cardiocrinum giganteum is een lastige plant in cultuur. Ze komen uit de Himalaya. Ze verlangen een hoge relatieve luchtvochtigheid en haten hitte in de zomer. Meer iets voor Schotland of Wales en niet voor onze contreien. Bovendien zijn slakken dol op ze. Van zaadje tot eerste bloei duurt het gemakkelijk 6 tot 8 jaar.

Het embryo in het zaadje van Cardiocrinum is onderontwikkeld. Het zaadje heeft eerst een periode (paar maanden) van warmte (15-20 graden C.) nodig zodat het embryo zich kan ontwikkelen. Daarna heeft het zaadje een paar maanden koude (1-6 graden C.) nodig om tot ontkieming te komen. Het beste buiten zaaien zodat de zaden een natuurlijke warme + koude stratificatie krijgen. Het zaaisel afdekken met fijn grind om mosvorming en onkruid tegen te gaan. Cardiocrinum kiemt zeer onregelmatig en het is goed mogelijk dat sommige zaden pas na 2 cycli van warme/koude stratificatie kiemen.

Of oud zaad nog goed kiemt zou ik niet weten. Het grote probleem is dat je aan een zaadje niet kunt zien hoe oud het is en of het op de correcte manier bewaard is.

Precieze winterhardheid zou ik niet weten maar mijn inschatting is dat JONGE planten moeite hebben met een strenge winter.

Als je van een echte uitdaging houdt dan is het zaaien van Cardiocrinum giganteum een prima oefening.

Gegroet, de tuinprins
zondag 29 november 2020 - 07:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon