menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druivelaar tegen regenpijp

Vincent Vermandels

Vincent Vermandels

Beste tuinierders

Wij willen een druivelaar (Boskoop Glory) tegen onze regenpijp laten opgroeien, om deze vervolgens op 2m hoogte via een staalkabel 6m over onze tuinmuur heen te leiden. Deze kabel zou ik aan de ene zijde vastmaken aan de regenpijp en aan de ander zijde aan een bakstenen muur. De regenpijp zit met een chemisch anker en draadstaaf vast in de muur die achter de crepi en isolatie zit.

Nu vraag ik me vooral af hoe zwaar een druivelaar kan wegen als er druiven aan hangen?
Zou deze constructie het houden? Of heb je voor een druivelaar een heel stevige constructie nodig? De regenpijp zit alleszins heel vast in de muur, maar ik weet niet of dit voldoende zal zijn.

Hieronder enkele foto's ter verduidelijking.

Alvast bedankt voor het advies!

Bloemen & Planten

woensdag 25 november 2020 - 21:19
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Qua gewicht zal dat wel gaan maar op termijn wordt de stam van de druif dikker en dikker en drukt dan de regenpijp van de muur. Gelukkig zit de regenpijp redelijk ver van de muur af dus het duurt wat jaren voor dat dit mogelijk kan gebeuren. Verder zie ik dat de buren een PVC regenpijp hebben. Je zult de druif daar constant moeten snoeien om te voorkomen dat de druif in de PVC pijp van de buren klimt. Een druif in goede doen kan per jaar redelijk wat groeien.

Druiven zijn redelijk ziektegevoelig en rijpe druiven trekken wespen aan. Ik heb er ooit eentje gehad maar de merels hadden er meer plezier van dan ik.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 26 november 2020 - 07:40
Vincent Vermandels

Vincent Vermandels

Bedankt voor je inzicht, tuinprins!

Ik heb besloten om de druivelaar niet op deze plaats te planten. Het was echter de enige plaats in onze bescheiden stadstuin waar ik hem nog plaatsen. Maar het is misschien geen goed idee om hem aan de regenpijp te bevestigen, aangezien hij deze binnen x aantal jaren kan beschadigen. Tegen de tuinmuur worden ook 8 lei-perelaars geplaatst. Die druivelaar ging er boven groeien, maar ik ga waarschijnlijk continu moeten snoeien om te voorkomen dat de druivelaar zich niet hecht aan de toppen van de leibomen.

De enige andere plaats waar hij eventueel nog zou kunnen staan, is in een pot/bak op ons dakterras.
Hoe doet een druivelaar het in een pot?

Anders maak ik er iemand anders mee gelukkig die er wel de juiste plaats voor heeft!
donderdag 26 november 2020 - 09:39
hanziboy

Hanziboy

Dag Vincent,

Zet anders een houden paal in de grond, die dan een meter of 2 boven de grond uitsteekt.
Je kan hem daar op leiden en hem op die hoogte houden. Of je kan 2 palen gebruiken met draad er tussen en hem daarop leiden.

mvg
hans
zondag 29 november 2020 - 10:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon