menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Nu verpotten of wachten

Ga naar meest recente reactie

Dany

Dany

Gisteren enkele nieuwe plantjes gekocht.
Ik ben nu aan het twijfelen om ze nu te verpotten of wachten tot in het voorjaar, het is de bedoeling om ze in grotere schalen te houden en niet in volle grond te zetten.
Wie weet raad?



ACAENA microphylla 'Dichte Matte'
AZORELLA trifurcata 'Nana'
DRABA aizoides
ERINUS alpinus 'Dr Hähnle'
HERNIARIA glabra
IBERIS sempervirens 'Weisser Zwerg'
LEPTINELLA dioica 'Minima'
LEPTINELLA hispida
LEPTINELLA squalida
RAOULIA australis
SAGINA subulata
SAGINA subulata 'Aurea'
SALVIA elegans 'Scarlet Pineapple'
SAXIFRAGA arendsii 'Peter Pan'
VINCA minor 'Gertrude Jekyll'
zaterdag 21 november 2020 - 14:13
deHaan

DeHaan

Ik zou ze nu in potten en schalen zetten.
zaterdag 21 november 2020 - 16:10
Tuinprins

Tuinprins

De meeste van bovenstaande planten vallen min of meer in de categorie 'rotsplanten'. Dat betekent doorgaans dat die een zeer goed water doorlatende potgrond willen hebben en in de winter zeker niet te nat mogen staan. Het gevaar bestaat dat als je die nu in een standaard huis, tuin en keukenpotgrond plant dat ze in de winter te nat komen te staan. Als je ze nu over gaat potten dan een goede kwaliteit potgrond gebruiken waar je fijn grind of perliet aan toevoegt. Zorg ook dat de pot/schaal voldoende drainagegaten heeft. Indien de planten goed doorwortelt zijn dan zou ik ze nu wel durven overpotten, daar bij goed drainerende potgrond gebruiken en als we een zeer natte winter krijgen de potten/schalen tijdelijk onder een afdak of overkapping plaatsen zodat de planten zeker niet te nat komen te staan.

Die Salvia elegans zou ik sowieso redelijk droog in de winter houden en als we matige tot strenge vorst krijgen de plant in de garage of vorstvrije schuur plaatsen omdat deze Salvia matig winterhard is.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 21 november 2020 - 17:42
Dany

Dany

Bedankt voor jullie tips.
Ik zal ze dan verpotten in mijn cactussubstraat dat is goed waterdoorlatend en er wat bims bij doen behalve voor de Salvia die doe ik gewone potgrond.
Volgens ik opgezocht heb mag RAOULIA australis in zure grond en zou niet echt winterhard zijn zoals de Salvia.
ACAENA microphylla 'Dichte Matte', DRABA aizoides, IBERIS sempervirens 'Weisser Zwerg' en SAXIFRAGA arendsii 'Peter Pan' zouden dan eerder kalkminnend zijn.
zaterdag 21 november 2020 - 21:16
Plantadvies

Plantadvies

Het is altijd goed dat je weet welke planten je in bezit hebt. De juiste grond de juiste standplaats en de juiste omstandigheden doet een plant beter groeien.

zondag 22 november 2020 - 09:15
hvc

Hvc

kan tuinprins volledig volgen

bloemstukken van het graf van onze ouders - schoonouders met veel vetplanten - rostplanten staan momenteel in mijn serre - dit om te overwinteren

Natte voetjes zijn voor niet veel planten gezond - in een beschutte serre kunnen ze hun winterslaap perfect doorkomen en is vochtigheid te controleren
vrijdag 4 december 2020 - 11:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon