menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Struik-en klimrozen

Ga naar meest recente reactie

Ami

Ami

Hallo allemaal,
Heb een perkje met daarin o.a. twee struikrozen. Althans ik heb ze voor struikrozen gekocht maar nu blijken ze allebei redelijk hoog te worden. De roosrode soort groeit wel breder en iets lager dan de zacht oranjegele maar beide worden ze toch bij de 100-120cm hoog, de gele zelfs bijna 150cm. De bloemen staan met meerderen (meestal een vijftal) op één gemeenschappelijke steel en als de laatste bloem uitgebloemd is, knip ik die steel af tot boven zijn eerste oog boven de hoofdsteel. Vóór de winter kort ik de ganse struik terug tot op een 30-tal cm boven de grond. Gezien hun hoogte vraag ik me af of het toch geen klimrozen zijn en ik bijgevolg beter niet zo laag of gans niet zou knippen behalve de uitgebloemde knoppen. Iemand een idee? En hoe merk je het verschil tussen beide bij de aankoop? (Heb ze wel in een tuincentrum gekocht.)
ps: de bloem van mijn avatar is er eentje van de roosrode kleur maar door één of ander misterie was die tweekleurig (foto van vorige zomer). Wel prachtig hé?!
donderdag 17 mei 2007 - 19:13
martine

Martine

inderdaad worden klimrozen op een andere manier gesnoeid.
je kan misschien via google de naam van je roos intikken en uitzoeken welke het nu juist is, dan verder kijken voor de snoeitips.
er bestaan ook wel hogere struikrozen,

succes met je zoektocht,
Martine
zondag 20 mei 2007 - 02:59
sylvain

Sylvain

Die avatar is toch iets speciaal zo twee kleurig heb ik nog nooit gezien wel met twee kleuren inal de rozen maar zo in het midden door neen ik noch niet .
Ik denk als ze 1,50meter hoog worden dat ge toch al moogt spreken van èèn klimroos en het snoeien van een roos is niet zo moeilijk ik snoei mijn klimmers op 30cm en mijn staanrozen op drie ogen in het voorjaar juist voor de winter knip ik ze ook een stuk terug dat ze niet te veel last krijgen van de wind.
verleden jaar hebben we een tweede snoei gegeven om dat het in juli zo droog en warm was en de rozen erg geleden hadden en de tweede bloei is veel mooier geweest dan de perfecte eerste snoei zodus( mischien ook met de overvloedige regen van augustus)

grt en dag
zondag 20 mei 2007 - 04:47
Ami

Ami

Bedankt voor jullie antwoord. Ik hou alle kaartjes van aangekochte planten bij maar heb ze te goed opgeborgen. Eens ik ze gevonden heb, zal ik zeker googelen en dan laat ik het jullie weten of 't klimmers of struiken zijn.
Nu, Sylvain, ik heb altijd al gedacht dat je klimmers beter zo weinig mogelijk snoeit en als ze dan te hoog worden, toch niet tot op 30 cm boven de grond. Jij hebt er blijkbaar goede ervaringen mee en ik veronderstel dat ze na zo'n drastische snoei toch breder worden?
zondag 20 mei 2007 - 17:07
deHaan

DeHaan

Klimrozen hebben lange slappe takken die steun nodig hebben.
Struikrozen hebben stevige takken, die geen steun nodig hebben
zondag 20 mei 2007 - 19:26
sylvain

Sylvain

Ami ,van mijn klimmers daar snoei ik in het jaar niet meer aan ik bedoel een terugsnoei.
Maar de struik rozen de groot bloemigen die heb ik dan verleden jaar een fikse terug snoei mee gedaan en als ze dit jaar opnieuw zo vroeg durven stilvallen met bloeien dan snoei ik ze opnieuw terug.
En de snoei die ik op de uitgebloeide rozen doe dan snoei ik juist boven de takjes van 5 bladeren u moet maar eens letten ge hebt er met drie en dan ga je naar beneden tot ge er vijf telt en snoei je daar +- 1cm boven.
En dan truik of klim rozen dat ziet ge zoals deHaan zegt ik zet mijn klimmers vast met van die groen aldi klemmen want een klimroos moet ge helpen anders zakt hij afof ge moet hem in de boom laten klimmen maar in begin helpen.
Ik ga het volgende seizoen èèn laten in mijn oude japanse kerselaar laten groeien met een clematis MONTANA- MAYLEEN omdat dat een clematis is die niet moet gesnoeid worden veel geluk een beetje nadenken als ge ze snoeid en klaar is kees dag Ami groetjes
maandag 21 mei 2007 - 01:46
martine

Martine

ik heb 2 klimrozen sinds vorig jaar; de info die ik kreeg: de klimrozen moeten natuurlijk eerst de hoogte in en dan snoei ik alleen de zijtakken , zodat je een soort visgraat krijgt.
na verloop van tijd kan je al eens een oudere tak insnoeien zodat je opnieuw nieuwe scheuten van onderaan krijgt; en zoals Sylvain zegt, alle uitgebloeide bloemen verwijderen zoals hij beschrijft.
maar natuurlijk eerst nog uitmaken overwelke roos het gaat.
groetjes, Martine
maandag 21 mei 2007 - 02:46
sylvain

Sylvain

Beste
Martine dat is juist beschreven en dan de naam en op google kijken .
Maar ik weet niet hoe u er over denkt maar als ik mijn rozen bekijk dan weet ik dat of wel dat moet er gebeuren is het voor een snoei of de bladluis, witziekte of een terug snoei maar zoals op deze moment met de regen heb ik noch niet 100 procent er echt kunnen van genieten .
Ik hoop in ieder geval voor al de plantjes dat het begint met het drogere weer .
Ik geef ze liever s,avonds of smorgens een beetje water tegen dat ik ze er zo beregend moet naar kijken groetjes Martine en dag
maandag 21 mei 2007 - 02:59
Ami

Ami

Al jullie reacties vind ik zeer interessant waarvoor dank. Voor mijn klimmers heb ik idd de ALdi-klemmen gekocht. Echter denk dat er ook daarin veel verschil bestaat, Tuinkenner? Want de gele klimmers staan nu 2m hoog tegen een zelfgemaakt klimrek en tot hiertoe heb ik geen enkele steel moeten vastzetten, ook niet na de hevige wind van de laatste twee weken. De nieuwe klimmers staan iets bij de 110 cm (was 30 begin dit seizoen) en ook nog zonder steun bij de tuindraad maar ik hou ze dagelijks in de gaten dat ze niet ombuigen want die krijgen zeer veel geblaas te verduren.
Bij de klimmers heb ik tot hiertoe enkel dood hout en uitgebloemde rozen verwijderd. Eens de struik te spichtig wordt, weet ik dat ze beter een goede snoeibeurt krijgen. Dat is nog afwachten nu. Vraag is wel of ik alle takken gewoon halveer waarbij de dunste compleet (hier en daar toch een groene "spaghetti").
De struiken (die hoge dan want de kleine doen het hier blijkbaar weinig tot niet )
knip ik na de eerste bloei telkens drie knopen terug en voor de winter tot een 30 cm boven de grond. Tot hiertoe lopen ze dus zeer vlug terug hoog op met heel veel bloemen. Dat ligt misschien aan de droge koemestkorrels en kalk want 't eerste seizoen deed ik dat niet en dan was 't heel wat minder plant en bloem.
maandag 21 mei 2007 - 04:43
sylvain

Sylvain

Ami dat isdet ge hel sterke klimmers hebt ik heb dab de tros roos als klimmer en die zijn tkles zijn wel veel dunner en die licht bij mij al goed vast
En dat snoeien is perfect zo. En die lage rozen doen het niet goed Ami wat loopt er dan mis aan die planten kunt ge daar iets meer uitleg aan geven geen bloem of iets dergelijks grt en dag
maandag 21 mei 2007 - 04:56
Ami

Ami

Ik heb geen enkel idee wat er met die kleine struiken mis is. Vooreerst zijn het felgele rozen (althans da denk ik toch want het is al enkele jaren geleden dat er nog bloem opgekomen is). De blaadjes zijn nog maar pas volgroeid of ze krijgen roestvlekken. Die knip ik er uiteraard direct af en die gaan in de vuilbak. Enkele dagen later ziet die tak ervan gans bruin en doe ik die er ook af. Dat was al van 't eerste seizoen dat ik ze gezet had. Één keer hebben ze mooi gebloemd toen ze pas geplant waren en na de eerste snoei is de miserie begonnen.
'k Heb ze al verplaatst omdat ik dacht met een soort schimmel in de grond te zitten. Dus heb ze gezet op een pas aangelegd perkje, een viertal meter ervan gescheiden door gazon. Daar ging 't ook niet. Dus weer een ander perk aangelegd en weeral 't zelfde... Ieder jaar opnieuw schieten ze weer mooi groen door en begint 't spel opnieuw.
Ligt het nu aan de planten zelf, bijvoorbeeld dat ze allemaal ziek waren toen ik ze kocht, hoewel ze toen mooi breed in blad en bloem stonden, ofwel dat de grond er te lang te vochtig blijft en dat is zo met de ganse helft van ons terrein, dus over een breedte van 10m. 't Zou kunnen dat dat soort rozen, die normaal toch een 60 cm hoog moeten worden, daar niet tegen kan?
maandag 21 mei 2007 - 05:24
sylvain

Sylvain

Ami ik denk dat ge bij een tuin centragewoon een product moet gaan halen tegen de roestblaadjes en die gewoon laten hangen en bespuiten en probeer iets bio te krygen is er voor in de handel en daar het probleem noch eens aan kaarten ik denk gewoon de roest weg is dat uw plant terug gezond is en bloeid
grt en dag
maandag 21 mei 2007 - 16:56
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Ami, om op je eerste vraag terug te komen; struikrozen kunnen klimrozen worden als ze als zodanig behandeld worden (snoei en leiden) bv pierre de ronsart (eden) kathleen harrop, abraham darby en nog velen anderen
De 3 genoemde zijn bij mij 3 à 4 m. Op www.danielschmitz-roses.com vind je de anderen die hiervoor in aanmerking komen (taal:engels of frans) . Een bio produkt is nl aftreksel van netels, dik pak netels in 10L water ,goed afsluiten en na een aantal weken de rozen besproeien of als mest ze hiermee gegieten.
maandag 21 mei 2007 - 18:41
Ami

Ami

Sylvain en Minouke,
eerst dank voor jullie bijdrage. Ik zal de beide middelen t.o.mekaar moeten afwegen omdat ik katten en een hond heb maar ook een kleindochtertje die graag aan de planten/bloemen zit. 'k Zal inderdaad bij Aveve navraag doen of een antiroestmiddel niet giftig is in aanraking met de huid. Allez, 'k bedoel: katten liggen graag tussen de planten (eentje springt zelfs tussen de rozelaren!) en voor 't geval de klein aan een bespoten plant aankomt (als ik zeg: blijf eraf, doet ze 't achter de rug toch).
Een aftreksel van netels heb ik vorig jaar gemaakt voor ze zelf te vernietigen en dat lukte zeer goed. Maar dat je daarmee zieke rozen kon behandelen, was me onbekend. Zeker ook 't proberen waard. Kwestie natuurlijke meststof voor rozen zelf te maken, versnipperde ik tot hiertoe de bananenschillen. Heb ik op Radio2 in Huisraad gehoord.
'k Ga iig naar de Daniel Schmitz-site surfen want het maakt me curieus.
dinsdag 22 mei 2007 - 05:45
jp

Jp

Misschien aanvullend nog een tip : plant 2 identieke struikrozen waarvan je één als struik, de tweede als klimroos behandelt (kies doorbloeiende variëteiten).
Zo voorkom je een kale voet en krijg je langdurig een bloeiend geheel van beneden tot boven.
dinsdag 22 mei 2007 - 15:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon