menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Gebruikte potgrond recyclen

Cvdw

Cvdw

Hallo, ik heb dit jaar veel potten op mijn balkons gebruikt voor verschillende moestuinplanten Nu heb ik de planten eruit gehaald en heb ik veel potgrond over. Ik wil deze bewaren en volgend seizoen opnieuw gebruiken. Hoe bewaar ik deze grond het best (in een grote kist? Zak? Ton? Ik heb weinig ruimte, alleen balkons en geen tuin) en moet ik de potgrond nog bewerken voordat ik het daar in doe voor de winter? Alvast bedankt!!
zondag 4 oktober 2020 - 11:54
Tuinprins

Tuinprins

Gebruikte potgrond niet hergebruiken voor moestuinplanten i.v.m. met mogelijke ziektekiemen en virussen. Als er bijv. tomatenplanten in de gebruikte potgrond hebben gestaan dan is dat vragen om moeilijkheden. Sporen van schimmelziektes zoals phytophthora kunnen latent in de potgrond zitten en volgend jaar je tomatenplanten aantasten. Rotatie van groenteplanten in de volle grond is gebruikelijk om opbouw van ziektekiemen tegen te gaan. Bij professionele kweek van groentes in kassen wordt om de zoveel tijd de grond chemisch ontsmet of het substraat vervangen.

Gegroet, de tuinprins
maandag 5 oktober 2020 - 06:17
leerling

Leerling

@Tuinprins
Bij professionele kweek van groentes in kassen wordt om de zoveel tijd de grond chemisch ontsmet (...)

Hoe gebeurt dat?
Dood je daarmee dan ook niet al het bodemleven dat je planten uiteindelijk ook nodig hebben?
maandag 5 oktober 2020 - 21:17
Tuinprins

Tuinprins

Een chemisch middel wordt in de grond gebracht en de grond wordt afgedekt met speciaal plastic (niet gas doorlatend). Het geheel blijft zo een aantal weken/maanden liggen. In NL mag dit alleen met toestemming van de overheid (vergunningsplichtig). Het bodemleven wordt aangetast en de groei van het nieuwe gewas is minder en wordt gevoeliger voor aantastingen.

Als alternatief: stomen, biofumigatie en onderwater zetten. Het onderwater zetten van percelen zie je nog wel bij de bollenteelt.

Zie ook:

https://edepot.wur.nl/386013


Gegroet, de tuinprins
woensdag 7 oktober 2020 - 07:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon