menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloeiende planten hele jaar door

Ga naar meest recente reactie

Mniek84

Tekst aangepast

Mniek84

Hoihoi
Wij willen onze border (0,90x 5,80) zo beplanten dat we in de lente, zomer en herfst altijd wel van 1 plant bloemen/kleur in de tuin hebben... als achterste plant in de hoek willen we de schoonvrucht planten... dat gedeelte staat in de ochtend en deel van de middag vrij zonnig.
Welke verschillende planten raden jullie aan voor de border?

Dan willen we ook nog ons verhoogde deel van het talud (8,00x 0,80) beplanten... hier mogen best wat hogere planten/ liefst struiken of kleine boompjes op staan (ivm de mezen die we elk jaar in tuin hebben) met daartussen wellicht wat lage plantjes die ook weer bij en vlindervriendelijj zijn en dus veel bloemetjes dragen maar wel klein blijven.. deze plek heeft alleen de ochtendzon en staat verder in de schaduw...
welke plantjes en struiken/klein blijvende boompjes raden jullie hiervoor aan?

Ik ben benieuwd... heb er totaal geen verstand van maar wil toch graag een zo gekleurd mogelijke tuin..
vrijdag 2 oktober 2020 - 20:29
leerling

Leerling

Heb je de plantengids op deze site al gevonden? https://www.tuinadvies.be/plantengids

Veel hangt af van waar die planten moeten groeien (grondsoort, vochtigheid, uren zonlicht, enz). En uiteraard ook van smaak.
Probeer zoveel mogelijk planten te kiezen die zich goed voelen op het plekje dat je hen kan aanbieden. Dat spaart achteraf veel gedoe om te proberen de bodem aan de plant aan te passen.

Als je aan het zoeken gaat, vergeet dan zeker ook niet bloembollen, eenjarigen, wilde bloemen, fruitstruiken en -bomen...
vrijdag 2 oktober 2020 - 22:05
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Ik wil daar nog aan toevoegen dat bloei in de zomer niet echt een probleem is. Vooral het late najaar en de winter kunnen lastig zijn.
Kijk dus zeker eens naar laat bloeiende asters en winterbloeiende bollen. Als je wat rondkijkt vind je zeker een en ander.
Als je doorlevende voorjaarsbollen door de borders mengt, kun je voor extra bloei zorgen, zonder dat te koste gaat van de bloei in de rest van het jaar
zaterdag 3 oktober 2020 - 09:42
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Waar ik veel plezier van heb is de Viburnum Tinus. Blijft groen en is al ruim een maand zo mooi. Je kunt hem handig op hoogte houden en hij geeft steun aan de rest. Bijvoorbeeld asters. Ben klein begonnen, maar nu ruim 150 hoog.
Er kan een sedum herbstfreude voor die ook mooi meekleurt

Bloemen & Planten

zaterdag 3 oktober 2020 - 12:14
Roeli

Roeli

En verder zijn er nog meerder planten / struikjes met mooi gekleurde besjes
zaterdag 3 oktober 2020 - 15:43
Tuinprins

Tuinprins

De diepte van de borders is 80--90 centimeter. Een hoop struiken vallen dan al af omdat die veel breder worden en ze van snoeien niet altijd mooier worden. Ik weet ook niet welke hoogte jij in gedachte hebt bij 'klein blijvende boompjes'.

Wat verder van belang is: wat voor soort grond heb je. Zand of klei? Humus-arm of juist zeer vruchtbaar? Als je humusarme grond hebt dan droogt die snel uit en met de droge zomers van de afgelopen jaren betekent dat op tijd water geven anders leggen de planten het loodje. Het lijkt zo simpel: op tijd water geven. Als ik echter door de regio rijd dan zie ik zoveel tuinen waar de planten hebben geleden onder de zomerse droogte. 1 of 2 x per week water geven kan het verschil uit maken tussen een levende en dode plant: is dat zo'n grote opgave?

Bij mij in de tuin staat er elke maand wel iets te bloeien:

Januari
Winterzoet en sneeuwklokjes

Februari
Sneeuwklokjes, Helleborus, Edgeworthia

Maart:
Helleborus en krokussen

April
Kievitseitje, bladverliezende Azalea's

Mei
Thermopsis, Halesia, Dicentra, Cornus kousa


Juni
Nepeta, Tuingeraniums, Hemerocallis

Juli
Te veel op op te noemen: van Persicaria tot Helenium en Crocosmia

Augustus
Te veel om op te noemen: Van Persicaria tot Helenium en Crocosmia

September
Heptacodium, Cyclamen hederifolium

Oktober
Cyclamen hederifolium en Tricyrtis hirta

November
Lastige maand maar meestal nog wel een verlaat bloemetje hier en daar (bijv. van de simpele struikroosjes)

December
Winterzoet


Gegroet, de tuinprins

zaterdag 3 oktober 2020 - 16:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon