menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ilex Crenata

rickdb84

Rickdb84

Beste forum leden,

Circa 2 maanden geleden heb ik mijn buxus bollen noodgedwongen moeten vervangen, aangetast door de buxusmot.
Na wat info op internet gekozen voor de Ilex Crenata. Duur alternatief maar wel een mooie plant waarvan je (als het goed is) lang plezier kunt hebben.

Nu heb ik echter sinds een week of 4 te maken met bladeren die langzaam afsterven, bruin worden of een gek schilferig uiterlijk vertonen. Er zit her en der een soort spinsel in de plant die zwarte 'puntjes' laat zien. Ik heb de puntjes niet met vergrootglas oud bekeken. Maar er lijkt geen leven in te zitten (ik dacht eerst aan luis of ieder dergelijks). Zie foto in bijlage.

Graag hoop ik met iemand in gesprek te raken die het probleem herkend en mogelijk aan kan geven wat te doen.

Mvg
Rick de Bruin

maandag 21 september 2020 - 21:01
rickdb84

Rickdb84

Foto lijkt niet goed ge-upload te zijn. Hierbij nogmaals
maandag 21 september 2020 - 21:04
leerling

Leerling

Probeer de foto eens op te laden door onder 'Voeg afbeelding toe: ' op 'Browse...' te klikken.
Hopelijk lukt het dan wel.
maandag 21 september 2020 - 23:37
Tuinprins

Tuinprins

Als de foto te veel MB's heeft pakt de forumsoftware de foto niet, verkleinen van de foto is dan noodzakelijk.

Als het blad van Ilex crenata geel of bruin wordt en later afvalt dan kan er sprake zijn van een aantasting door de schimmel Thielaviopsis basicola. In de VS staat de aantasting bekend als 'Black Root Rot' vanwege de zwarte plekken die de schimmel op de wortels van de plant veroorzaakt. Overmatig water geven en slechte drainage bevorderen het ontstaan van deze aantasting. Er bestaan voor de particuliere tuinier geen middelen om deze aantasting te genezen. Wat erger is: de schimmel kan jarenlang in de grond overleven.

Ander aantasting die voor kan komen is een vorm van Phythophtora (i.e Phytophthora ilicis). Zie je vooral bij Ilex aquifolium en Ilex meservae soorten maar Ilex crenata is hier niet immuun voor. Oorzaak is (ook hier) overmatig water geven en matige tot slechte drainage.

Om meer duidelijk te krijgen is een foto gewenst. Weet je toevallig ook om welke cultivar van Ilex crenata het hier gaat (bijv. 'Green Hedge' of 'Glory Dwarf') ?

Het spinsel lijkt mij niet de oorzaak te zijn. Waarschijnlijk afkomstig van een klein spinnetje die zijn web in de Ilex crenata had gemaakt. Bij bruin worden van bladeren en voortijdige bladval moet je in 99 van de 100 gevallen uitgaan van een of andere schimmelaantasting.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 22 september 2020 - 07:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon