menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kletsnatte tuin

Ga naar meest recente reactie

Margrete

Margrete

HELP...
Inmiddels woon ik 3 jaar op een zalige plek met een heerlijke tuin op het zuiden.
Helaas is er in deze wijk een probleem met het grondwater niveau en het heeft geen prioriteit bij de gemeente of te wel... de komende 10 jaar word er nog niets aan gedaan.
2 jaar geleden heb ik mijn tuin (met hulp van vrienden) opnieuw aangelegd omdat deze door de vorige bewoners volledig was verwaarloosd. De tuin is volledig uitgegraven (+/- 30cm diep) en opnieuw bestraat en de borders (deze beslaan zo`n 75% van de tuin) tuinaarde gestort en opgehoogd. Tijdens de werkzaamheden kwamen we er achter hoe hoog het grondwater stond want het uitgraven leverde meteen een pierenbadje op. Een drainage werd door de verhuurder afgeraden omdat het grondwaterpeil zo hoog staat dat dit geen meerwaarde zou hebben (probleem ligt bij riool en gemalen). Dus door alles zo ver mogelijk op te hogen hoopte we het water beheersbaar te houden. Na een jaar bleek toch snel dat we een uitdaging hadden. Er zijn delen in een van de borders waar de planten (maakt inmiddels niet uit welke planten) niet willen groeien ivm de combinatie .. Water en dan ook echt minimaal 5 cm stilstaand water,zware kleigrond die op 30cm diepte zal zit, en volop zon in de zomer waardoor alles in 2 dagen weer kurk droog kan zijn. Na al flink wat gezocht en geïnvesteerd te hebben ben ik ten einde raad met deze situatie en adviseren vrienden al om er een moeras van te maken heeft iemand tips wat ik hieraan kan doen? en welke planten ik hier wel zou kunnen laten groeien... ??? HELP.....
vrijdag 11 september 2020 - 11:42
sophora

Sophora

Hoe groot i je tuin? Heb je geen plaats voor een treurwilg, die zuigt heel wat water op
Er zijn toch heel planten die natte grond verdragen. Persicaria , Hosta's, Eupatorium, Aruncus, Actaea enz.

Bomen zijn er ook voor natte gronden. Taxodium , Metasequoia, Moeraseik enz
Dus niet wanhopen.
vrijdag 11 september 2020 - 16:02
Margrete

Margrete

Helaas geen ruimte voor een boom, maar zal eens googelen op de andere planten... Blijft lastig heb al aardig wat weg zien rotten. Was ook al op zoek naar ,oeras planten maar dat is echt meer gericht op vijvers... daar is het weer net te droog voor...
vrijdag 11 september 2020 - 18:08
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Met de natuur meewerken geeft de beste resultaten en de minste frustraties.

Heb je al gezocht op 'moerastuin' i.p.v. op 'moerasplanten'?

En heb je plaats voor een klein vijvertje? We hebben er hier een paar van zo'n 0,25m2. Heel fijn om zien hoeveel leven dat aantrekt.
vrijdag 11 september 2020 - 19:52
deHaan

DeHaan

Wat voor tuinaarde heb je gebruikt?
vrijdag 11 september 2020 - 21:35
Margrete

Margrete

das een goeie tip... moerastuin... ik had idd ook het idee om een kleine vijver te creëren maar weet niet of het het probleem zal oplossen.... na een flinke plens bui iis de heel border hier minimaal 5 dagen een vijver.. mits ze de gemalen aanzetten dan is het on een paar uur weer oke.
vrijdag 11 september 2020 - 21:38
Tuinprins

Tuinprins

Wat voor soort planten had je daar staan die het loodje hebben gelegd door de hoge grondwaterstand?
zaterdag 12 september 2020 - 06:22
Margrete

Margrete

@tuinprins; o.a. een Hulst, Callicarpa, hortensia, Laurier, eenjarige bloeiers geprobeerd (mix), bloembollen (o.a. iris en narcissen)
zaterdag 12 september 2020 - 10:00
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Hulst, Callicarpa, laurier, eenjarige bloeiers, narcissen houden niet van natte grond. Simpelweg verkeerde keuze.

Heesters die met natte tot vochtige grond uit de voeten kunnen:

== Aronia arbutifolia (rode appelbes)
== Clethra alnifolia (schijn-els, minder geschikt voor kleigrond)
== Cornus alba en Cornus sanguinea soorten (ieder jaar in maart/april radicaal terugknippen)
== Cephalanthus occidentalis (kogelbloem)
== Euonymus europaeus (Europese kardinaalsmuts)
== Ilex verticillata (bladverliezende hulst, om vruchten te krijgen heeft een vrouwelijke plant een mannelijke bestuiver nodig)
== Viburnum opulus 'Compactum' (compacte vorm van de Gelderse roos, wordt toch nog redelijk hoog, jaarlijks na de bloei snoeien)

Kruidachtige vaste planten voor vochtige/natte plekken

== Lythrum salicaria (kattenstaart)
== Filipendula ulmaria (moerasspirea)
== Eupatorium soorten (Koniginnekruid)
== Angelica sylvestris (Gewone Engelwortel)
== Persicaria bistorta (adderwortel), maakt uitlopers en kan woekeren.
== Panicum virgatum (vingergras)
== Iris pseudoacorus (gele lis) Oppassen, plant breidt zich snel uit. De bontbladige vorm 'Variegata' breidt zich minder snel uit maar de zaaddozen tijdig verwijderen want de zaden geven de imperialistische groene variant
== Iris versicolor
== Darmera peltata (schildblad) Bij zomerse droogte water geven.
== Astilbe chinensis 'Pumila'. Bij zomerse droogte water geven
== Stachys palustris (moerasandoorn) Bij zomerse droogte water geven.


Dit is een kleine greep uit wat je zou kunnen planten. Sommige planten die zeer nat kunnen staan houden niet zo van zomerse droogte. Dit betekent dat als de grond dreigt uit te drogen je water zult moeten geven.

Zelfs in een tuin met ideale omstandigheden qua grond en water zullen sommige planten het niet doen. Soms is hiervoor een oorzaak aan te wijzen, vaak ook niet. Ook in jouw tuin zullen sommige van bovengenoemde planten het niet doen ondanks het feit dat ze tegen natte/vochtige grond kunnen en ook wat droger kunnen staan. Ik zou gewoon met een aantal planten beginnen en kijken hoe dit uitpakt.

Gegroet, de tuinprins


zaterdag 12 september 2020 - 18:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon