menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gaten in Zenegroen

Ga naar meest recente reactie

R058

R058

Hebben jullie enig idee wat er aan de hand is met mijn zenegroen?
opeens de laatste 2 a 3 weken allemaal gaatjes in de bladeren.

Bloemen & Planten

donderdag 27 augustus 2020 - 18:40
leerling

Leerling

Al gekeken of er slakjes zijn?
donderdag 27 augustus 2020 - 19:23
R058

R058

Ik heb zojuist het gehele zenegroen doorgestruind, maar nergens een slak tegen gekomen, ook niet iets van blasluis of iets.
vrijdag 28 augustus 2020 - 14:04
leerling

Leerling

Als je dat rond de middag hebt gedaan, is dat niet zo'n best moment. Heel wat slakken kruipen overdag in de grond, zeker als het zonnig en droog is. Best 's ochtends vroeg of 's avonds laat gaan kijken.
zaterdag 29 augustus 2020 - 18:58
leerling

Leerling

Ik merkte vandaag hetzelfde type gaatjes in bladeren van onze amandelboom. De kans is klein dat het daar om slakken gaat.

De enige andere 'daders' die ik me momenteel kan voorstellen zijn wantsen.

Op http://www.agris.be/nl/aardappelziekte/194060.asp lees je:
Wantsen tasten vooral de jonge plantedelen aan. Met hun zuigsnuit maken ze onzichtbaar kleine wondjes in de jonge blaadjes. Het bladweefsel rondom de wondjes verkleurt geel tot bruin en sterft spoedig daarna af. Hierdoor ontstaan gaatjes in het blad, waardoor het beeld eerst enigszins aan vreterij kan doen denken


Zou hier in elk geval kunnen kloppen.
dinsdag 1 september 2020 - 23:22
R058

R058

Ik heb inderdaad op een ander tijdstip gekeken maar zag nergens slakken.

Wantsen zouden die te zien zijn.
Omdat de zenegroen te groot werd heb ik afgelopen week stukken eraf gehaald en voordat ik ze weggooide gecontroleerd, maar daarop ook niets tegen gekomen.

Heel vreemd.
donderdag 3 september 2020 - 13:19
Roeli

Roeli

Heb je misschien wat vogelvoer ?
Deponeer dan eens een beetje op 1 plaats tussen het zenegroen, als het donker gaat worden.
Ga dan , met een zaklantaarn, eens kijken als het echt donker is. Wanneer je last van slakken hebt kan je ze nu van het voer afhalen.
donderdag 3 september 2020 - 15:07
Carib

Carib

Ik vind het wel opvallend dat de gaten met name in de oudere blaadjes zitten. De nieuwe blaadjes zijn helemaal gaaf en dat is atypisch voor slakken. Die zijn juist dol op zacht blad en verstoppen zich juist in de planten, waardoor nieuw blad het eerst het slachtoffer is.

Het beeld doet mij meer denken aan zoiets als hagelschotziekte. Geen idee of die ook op ajuga voorkomt.
donderdag 3 september 2020 - 19:06
R058

R058

Ik heb toevallig wat vogelvoer in huis, want we hebben een huisje aan het raam, afgelopen weekend getest, ik heb geen slak kunnen vinden, 2 avonden. Ook een stuk eruit geschept, maar totaal geen ongedierte op te vinden. Ik wacht het wel af en kijken hoe het mogelijk hersteld in het voorjaar. Indien het zo blijft, zal ik het gaan verwijderen uit de tuin, helaas.
maandag 7 september 2020 - 19:28
satomi

Satomi

Die plekjes doen me ook denken aan een bladschimmel. Die donkere rand met een lichter middendeel, dat kan bijna niets anders zijn.
woensdag 9 september 2020 - 17:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon