menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grijze substantie op rozen en bladeren

Ga naar meest recente reactie

Milaa

Milaa

Hallo allemaal, ik ben Mila, 38 jaar oud en hou van bloemen en planten in mijn tuin.

Ik heb een probleem ???? op mijn klimrozen.
sinds een paar maanden zie ik zilverachtige kleuren op de gezonde bladeren tevoorschijn komen. Ook op de rozen en knopen van mijn rozen zit deze witte/ grijze waas/hars achtige substantie.
Ik probeerde het met mijn nagel weg te krabben maar dat gaat niet heel makkelijk.
ik ben ten einde raad????????
en ik vind het zo de om mijn klim roos van ongeveer 2,5 meter helemaal weg te snoeien.
ik heb ook een spray van de hornbach gekocht
deze ruikt erg naar knoflook. Ik heb het erop gespoten maar geen resultaat ????????
Wat kan ik hieraan doen?
weet iemand wat dat is?
Groetjes en dank mila

Bloemen & Planten

dinsdag 4 augustus 2020 - 18:50
Milaa

Milaa

Dit zijn de bladeren

Bloemen & Planten

dinsdag 4 augustus 2020 - 19:07
Tuinprins

Tuinprins

Dit Is een vorm van echte meeldauw met de wetenschappelijke naam Podosphaera pannosa. Het bijzondere van deze vorm van meeldauw is dat die gedijt onder droge omstandigheden (de meeste vormen van meeldauw hebben vocht nodig om zich te vestigen en te verspreiden).

Bestrijding: alle knoppen waar die witte schimmel op zit wegknippen evenals de bladeren die zijn aangetast. Daarna spuiten met een schimmelwerend middel. Lees voor gebruik goed de gebruiksaanwijzingen op de verpakking! Of er ook een biologisch middel werkt tegen deze vorm van meeldauw zou ik niet weten.

Spuiten met een middel als je niet weet waar het om gaat is nimmer verstandig. Dat middel dat jij hebt gekocht bij de Hornbach is (afgaande op de knoflook geur) bedoeld om luizen te voorkomen. Aangezien het in jouw geval om een schimmelziekte gaat zal dat middel nooit en te nimmer effectief zijn (kwaad kan het overigens ook niet).


Gegroet, de tuinprins
woensdag 5 augustus 2020 - 05:02
Milaa

Milaa

Dag Tuinprins, dank voor je antwoord.
Ik ga meteen alles wegknippen. Ik heb de rozen al 13 jaren in mijn voortuin.
In de middag volle zon erop. Maar ineens deze schimmel ???? Uit het niets.

Ik heb deze spray van Hornbach gehaald.
Zie foto.

Weet iemand wat voor natuurljke middelen ik hiertegen zou kunnen gebruiken??

Bloemen & Planten

woensdag 5 augustus 2020 - 13:22
Milaa

Milaa

Dit is mijn klim roos. Heb het een beetje bijgeknipt. Maar de schimmel
Zit vooral bij de gebloeide rozen en ik vind het zo zielig om weg te knippen????????

Bloemen & Planten

woensdag 5 augustus 2020 - 14:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon