menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waldsteinia ternata

Ga naar meest recente reactie

steven86

Steven86

Ik heb 2 stukken van 20 meter op 0.6 meter voor men gracht waar ik eerst houtschilfers had liggen. Daar kwam ontzettend veel onkruid door en ben ik beginnen zien naar een alternatief. Nu kwam ik uit bij bodembedekkers, meer bepaald de Waldsteinia.

Ik had graag advies over hoe ik ze moet aanleggen. De ene site zegt 8 per m², de andere 12 m². Ik gewoon graag geweten op die 60 cm, hoeveel plantjes ik daar moet zetten zodat alles goed dichtgroeid. Hoe breed wordt zo'n plantje ongeveer?

En als ik die ga halen bij een tuincentrum of laat leveren, moet ik die direct planten of kan ik nog een dag wachten?

donderdag 16 juli 2020 - 16:51
Patattenriek

Tekst aangepast

Patattenriek

hoe meer plantjes je gaat planten hoe vlugger het toegegroeid zal zijn, kan je niks fout mee doen op dat gebied. Het is een kruipertje dus blijft uitzetten tot dat je het zelf genoeg vindt, gewoon kanten aanpakken dan..
Hoeft zeker niet direct geplant te worden als je ze mooi vochtig houdt.
donderdag 16 juli 2020 - 17:26
leerling

Leerling

Waldsteinia ternata houdt hier niet zo van volle zon. Niet zeker of dat de juiste plant is voor zo'n plaats.

Als het om de bovenkant van een gracht gaat is de grond waarschijnlijk droog genoeg voor twee planten die het hier verrassend goed doet als lage bodembedekkers in volle zon:
- Thymus praecox (kruiptijm) https://www.tuinadvies.be/plantengids/1096/thymus-praecox
- Oreganum vulgare 'Compactum' (compacte oregano) https://www.tuinadvies.be/plantengids/1798/oreganum-vulgare-compactum

't Zijn hier allebei planten die massa's bijen aantrekken.
vrijdag 17 juli 2020 - 23:26
steven86

Steven86

"Waldsteinia ternata houdt hier niet zo van volle zon. Niet zeker of dat de juiste plant is voor zo'n plaats."
Wel 1 kant staat naar het noorden, en andere kant staat naar het oosten.

Mss de noordekant waldsteinia en de oostkant iets anders. Ik zoek eigenlijk gewoon het beste om daar geen onkruid te krijgen..
zondag 19 juli 2020 - 14:32
satomi

Tekst aangepast

Satomi

Waldsteinia groeit in een mum van tijd dicht en kan prima in de volle zon staan wanneer voldoende vocht beschikbaar is. 1Plant wordt ongeveer 30 cm in doorsnee. Met 5 planten per vierkante 60 cm heb je ruimschoots genoeg. 1 Plant minder per meter is ook goed. In totaal komt dat neer op zo'n 160 tot 200 planten. Ga naar een goede plantenkweker en bestel ze van tevoren. Vraag zeker ook korting bij deze hoeveelheid.
De beste planttijd is september/oktober. Mocht september heel warm zijn dan wachten tot oktober.
maandag 20 juli 2020 - 00:47
steven86

Steven86

"Met 5 planten per vierkante 60 cm heb je ruimschoots genoeg."

Dus in de breedte van 60 cm zijn 2 voldoende?

Heb mail terug gekregen van tuincentrum:

Waldsteinia plant u best 14/m². 10/m² voor de meer geduldige. Een dicht tapijt komt bij beide schema’s sowieso wel. Nu direct alles dichtplanten om direct een dicht tapijt te krijgen, ga je later spijt van krijgen wanneer planten met elkaar gaan concurreren.
U plant altijd geschrankt, dus 14/m² is een schema van 4 – 3 – 4 – 3; 10/m² is 3 – 2 – 3 – 2. 60cm breed, raad ik dan aan om het schema van 10/m² toe te passen.
Dit komt dan neer op ongeveer 400 plantjes.

Zijn dubbel zoveel plantjes
dinsdag 21 juli 2020 - 22:48
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Los van het aantal planten die je nodig hebt, wat groeit er momenteel op die plaats?

Sommige mensen denken dat je met bodembedekkers ongewenste planten kan onderdrukken. Dat is maar ten dele waar.

Er zitten hier ontzettend veel onkruidzaden en -wortels in de grond. Ik maak hier telkens delen onkruidvrij, probeer dan ook zoveel mogelijk wortels te verwijderen, om dan meteen bodembedekkers te planten. Maar door het omwoelen van de grond om die wortels eruit te krijgen, komen er weer zaden dicht genoeg aan de oppervlakte om weer te kiemen en is het dus wieden tussen de bodembedekkers door, waarschijnlijk tot ze dicht genoeg gegroeid zijn om het licht weg te nemen dat de onkruidzaden doet kiemen.

Op sommige plaatsen heb ik heb ik het opgegeven. Daar ben ik nu de karton+mulch-methode aan het gebruiken, in de hoop er volgend jaar weer een bodembedekker te kunnen planten die niet meteen overwoekerd wordt.

Op andere plaatsen gebruik ik 'onkruiden' als bestuivervriendelijke bodembedekkers en wied ik er andere planten tussen uit. Hier (droge zandgrond) zijn het dan o.a. Lamium album (witte dovenetel), Lamium purpureum (paarse dovenetel), Chelidonium majus (stinkende gouwe), Silene dioica (dagkoekoeksbloem), Achillea millefolium (duizendblad) ... die elkaar deels afwisselen. Soms toom ik ze ook in.

Een lang verhaal als pleidooi om ook even te kijken naar wat je al - helemaal gratis - hebt en wat de rijkdom ervan is.
Waldsteinia ternata doet het hier goed in halfschaduw, maar bloeit hier eerder matig in april/mei. Ik kan me niet herinneren dat ik er ooit bestuivers op heb gezien.
De 'wilde' grondbedekkers bloeien samen heel wat langer en worden veel meer bezocht door allerlei insecten.
woensdag 22 juli 2020 - 00:09
satomi

Satomi

Ja, tuincentra verkopen nu eenmaal graag veel planten Maar 1 plant wordt 30 cm in doorsnee dus tel uit je win st.
Wil je het sneller dicht hebben dan zet je er nog 1 bij. Planten moeten ook nog kunnen groeien. Dan staat er per 10 vierkante centimeter 1 plant.
En niet kopen bij een tuincentrum maar bij een kweker. Kwalitatief betere planten, goedkoper meestal en vaak prima advies.
woensdag 22 juli 2020 - 08:15
satomi

Satomi

@Leerling, Waldsteinia houdt niet zo van droge grond op meer zonnige plekken vandaar de mindere bloei. Extra compost in de grond verwerken helpt wel.
woensdag 22 juli 2020 - 08:20
steven86

Steven86

Was inderdaad van plan rechtstreeks bij een plantenkweker te kopen. Daar heb ik ze voor 0.5 euro gezien, ipv op sommige plaatsen voor 1.5.. Groot verschil.
vrijdag 24 juli 2020 - 13:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon