menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Border paars wit

Ga naar meest recente reactie

Joy_

Tekst aangepast

Joy_

goedemorgen,

ik heb een probleem border...
vorig jaar vol goede moed aangeplant met kattenstaart, salvia, nepeta, lavatera, annemoon wit.
De Kattenstaarten worden aan de bovenkant bruin en lijken het niet hun zin te hebben.
De andere planten groeiden wel goed maar na een paar regenbuien onstond er een enorme wildernis en lag alles laveloos door elkaar en over het pad . plantensteunen toegepast maar moet toch concluderen dat het anders moet!
Dus nu een nieuw plan maken. Ik ben op zoek naar tips voor stevige, sterke planten in paars en wit.
Zat zelf te denken aan: lavendel, salvia caradonna, hemelsleutel wit. annemoon wit.
hebben jullie verder nog tips? ook voor wat hogere stevige plant als vervanger van de kattenstaart? border is zonnig / half schaduw en er staat ook een kersenpruim boom in.
alvast heel hartelijk dank!
groeten,
joy
woensdag 8 juli 2020 - 09:22
Patrikc

Patrikc

Heb je geen foto ? Al die planten weerstaan normaal probleemloos regen en wind...
woensdag 8 juli 2020 - 12:50
Roeli

Roeli

Wanneer windkracht 7 en een hoosbui gelijk over de tuin komen, ligt ook bij mij alles plat. Dood zonde, maar het hoort er kennelijk ook bij. Als je dan 's morgens opstaat en naar buiten kijkt, kan je echt wel janken,
woensdag 8 juli 2020 - 13:50
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

-- Volle zon, in de halfschaduw groeien ze naar het licht toe dus grotere kans op omvallen.
-- Beperkt water geven. Water is groei, hoe hoger of slapper de plant des te eerder ze omvallen. Je moet de planten natuurlijk ook niet laten uitdrogen zodat ze het loodje leggen.
-- Dicht op elkaar planten zodat de individuele planten elkaar steun geven.
-- In zeer beschutte tuinen vallen planten eerder om omdat de planten niet 'getraind' worden door de wind. Wind bevordert de stevigheid bij planten in zekere mate (te veel wind en onbeschut doet planten echter ook laten omvallen, dat is het andere einde van het spectrum).
-- Planten ongeveer half mei met eenderde terugsnoeien ('Chelsea chop') . Ze blijven hierdoor lager, de bloei valt dan echter wat later uit. Niet iedere plant is geschikt voor de 'Chelsea chop', lijstjes zijn vast wel op internet te vinden.

Onderstaand een foto van een deel van mij tuin van vorige week. Een week van te voren 50 mm in een avond/nacht gehad, met windstoten en hagel. Alles staat eigenlijk nog overeind, alleen wat gaten in de bladeren vanwege de hagel.

Bloemen & Planten

woensdag 8 juli 2020 - 17:16
Tuinprins
woensdag 8 juli 2020 - 17:18
Tuinprins

Tuinprins

Liatris spicata is een plant die hier nooit omvalt.

Bloemen & Planten

woensdag 8 juli 2020 - 17:23
Tuinprins

Tuinprins

Ook belangrijk is het om de juiste cultivars uit te kiezen. In dit geval dus soorten die niet zo hoog worden. Dus bijvoorbeeld in plaats van de gewone Lythrum (kattenstaart) kiezen voor de cultivar 'Robert'.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 8 juli 2020 - 17:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon