menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Japanse sierkers

Ga naar meest recente reactie

Pjobse

Pjobse

heb sinds dit voorjaar een Japanse sierkers aan laten planten. Nu zie ik aan 1 tak de blaadjes dor worden. Wat kan ik en moet ik hier aan doen?

Bloemen & Planten

zondag 7 juni 2020 - 08:56
Plantadvies

Plantadvies

Als het om 1 tak gaat, zou ik me niet zo druk maken. Even afwachten wat er verder gebeurd. Ik neem verder aan dat je de juiste verzorging geeft en dat er een boomspiegel is?
zondag 7 juni 2020 - 09:36
Pjobse

Pjobse

Ja hij is netjes aangeplant met voeding en bodemvoorbereiding. Het waait hier wel aardig altijd.
zondag 7 juni 2020 - 09:51
Plantadvies

Plantadvies

Dan zou het kunnen dat de tak misschien toch iets beschadigd is.
zondag 7 juni 2020 - 09:56
Pjobse

Pjobse

Kwestie van snoeien of laten zitten?
zondag 7 juni 2020 - 10:17
Tuinprins

Tuinprins

Zeer waarschijnlijk Monilia, ook bekend als tak- en bloesemsterfte. Komt de laatste jaren veelvuldig voor bij Japanse sierkersen.

Tegen Monilia is weinig te doen. Meestal wordt geadviseerd de aangetaste tak weg te snoeien tot in het gezonde hout. Het snoeigereedschap ontsmetten want Monilia is overdraagbaar op sommige andere leden van de Prunus familie zoals eetkersen.

Gegroet, de tuinprins
zondag 7 juni 2020 - 10:24
Pjobse

Pjobse

Na het snoeien lijkt het toch op een geknakte tak, zie foto.

Bloemen & Planten

zondag 7 juni 2020 - 10:36
Pjobse

Pjobse

Wel zie ik nog een beschadigde tak zitten (foto), moet ik daar nog iets mee doen?

Bloemen & Planten

zondag 7 juni 2020 - 10:36
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Ik was wat te snel met mijn antwoord, later poste je nog een andere foto.

Op de eerste foto van 10.36 zie ik niet echt een geknakte tak, maar een beschadiging van de bast/tak. Dit kan tijdens het vervoer zijn gebeurd. Verder zie ik direct onder de beschadiging wat druppeltjes gom zitten wat zou kunnen wijzen op gomziekte. Het is in ieder geval goed dat je deze tak hebt verwijderd.

Op de tweede foto van 10.36 uur zie ik een flinke beschadiging van de bast. Probleem is dat die beschadiging een invalsbron vormt voor allerlei schimmelziektes. Daar tegenover staat dat als je die wegsnoeit je eventueel de vorm van de boom verpest. Als het mijn boom was zou ik die tak wegsnoeien.

Overigens vraag ik mij af hoe die beschadiging op de bast op de tweede foto is ontstaan. Spelende kinderen of tijdens het vervoer? Op de kwekerij tijdens het rooien? Als de boom al beschadigd was voor aanplant dan had ik die geweigerd en nieuw exemplaar geëist. Een nieuwe auto koop je toch ook niet met een deuk erin?

Gegroet, de tuinprins
zondag 7 juni 2020 - 10:41
Pjobse

Pjobse

Beste tuinprins, de eerste foto was de bewuste tak met bruine bladeren.
De tweede foto is een andere “gezonde” tak maar hier zit inderdaad wel een bast beschadiging dit is van het transport destijds maar inderdaad hier zit ook wat gom.
zondag 7 juni 2020 - 10:47
Pjobse

Pjobse

Duidelijk verhaal, bedankt voor de tips. Hoe of wanneer de beschadiging is instaan is niet helemaal duidelijk. Maar het betreft wel een grote tak waar inderdaad de vorm van de boom weg is als ik die snoei.
Behalve rigoureus snoeien daarvan nog andere opties? Of gewoon in de gaten houden?
zondag 7 juni 2020 - 10:58
Pjobse

Pjobse

Als bijlage een foto van de betreffende tak.

Bloemen & Planten

zondag 7 juni 2020 - 11:04
Tuinprins

Tuinprins

Dit is zo'n geval van 'damn if you do, damn if you don't'.

Misschien beter om nog even af te wachten en kijken hoe de tak in kwestie op de beschadiging reageert.

Gegroet, de tuinprins
zondag 7 juni 2020 - 18:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon