menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Wie eet klimop ?

Ga naar meest recente reactie

ivo.bleylevens@gmail.com

[email protected]

Beste lezers,

na de winter zag ik dat iets of iemand mijn klimop heeft zitten opeten. Op veel plaatsen had ik gaten in de bladeren. Zie foto 1. Dat is nu met de nieuwe uitloop en aangroei niet meer zo goed te zien maar nu heb ik onlangs zonnebloemen geplant en nu begint men de zonnebloembladeren op te eten. Zie foto 2.

Heeft iemand enig idee wie zoiets doet en wat er tegen te doen is ?

Met groeten,
IB

Bloemen & Planten

vrijdag 29 mei 2020 - 21:16
LT

LT

Lijkt op het werk van taxuskevers
zaterdag 30 mei 2020 - 00:09
Marei

Marei

Lijkt meer op slakkenvraat! Die zitten bij ons ook graag in de klimop. Een taxuskever eet altijd mooie ronde gaten uit de randen van het blad, dat ziet er echt anders uit!
zaterdag 30 mei 2020 - 12:57
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Taxuskever eet lang niet altijd 'mooie ronde gaten' uit het blad. Meestal zijn het 'hoekige happen'. Op de eerste foto zie je linksonder 2 typische happen van de taxuskever.

Voor de rest heeft Marei wel gelijk: het betreft hier grotendeels slakkenvraat.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 30 mei 2020 - 17:33
Marei

Marei

Ja dat is waar, Tuinprins.......maar dat vind ik nou best ‘mooie ronde gaten’
zaterdag 30 mei 2020 - 17:52
ivo.bleylevens@gmail.com

[email protected]

Ik zie nu net dat er duizenden zwarte "korreltjes" op en onder de klimop liggen, en in de spinnenwebben tussen de klimop zitten. Geen idee wat dat zijn? Poepjes? Of dode luizen ? Of de uitwerpselen van de slakken die ik nooit zie? En die ook niet in mn bierpotje willen kruipen ?
woensdag 3 juni 2020 - 20:57
LT

LT

Ga straks, in het donker, met een lamp...Misschien zie je de daders dan wel...Rupsen, die overdag verscholen zitten?
woensdag 3 juni 2020 - 21:17
danny2

Danny2

Lijkt mij ook slakkenvraat, de mooie ronde 'gaten' aan de zijkant van de bladeren zijn het werk van de behangersbijen en zoals Tuinprins het aangeeft zijn de 'gehakselde gaten' aan de zijkanten het werk van de taxuskevers en de rupsen ja die vreten in alle richtingen, alle maten en modellen maar toch zelden mooi rond.

groetjes danny
woensdag 3 juni 2020 - 22:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon