menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Portugese laurier lusticanica - bladeren worden bruin

Ga naar meest recente reactie

maaver

Maaver

Goedemiddag

Begin april hebben we een prunus lusitanica angustifolia haag geplant. Sinds een aantal weken beginnen de onderste bladeren bruin te worden en bij sommige planten zelfs alle bladeren. Heeft iemand enig idee wat dit is, hoe dit komt en wat ik hier tegen kan doen?

Wijze van planten:
- betreft containerplanten
- sleuf gegraven schup diep, dan in de sleuf nog alles een schup diep omgespit (gemengd met turf)
- uitgegraven grond met turf gemengd, en aangevuld tot pothoogte
- plantjes gezet en verder aangevuld, grond licht aangedrukt met voeten
- schors (sylvester) 8-10cm erboven op gelegd

Onder de schors, ter hoogte van de stam ligt een druppeldarm. Met dit droge week geef ik 2x per week een goei 10 liter per plant water.

Bij het tuincentrum zeiden ze me dat dit waarschijnlijk met de grond te maken had.
Hier zijn de laatste jaren ook wel wat werken uitgevoerd. Het stond hier vol met hagen/bomen/struiken, maar we hebben er alles uit gehaald, de hele tuin omgefreesd en opgehoogd. Deels met zwarte grond komende vanbbij mijn ouders , deels met aangevoerde teelaarde gemengd met compost.

Gezien de kostprijs, maar vooral gezien de vele uren die ik hier aan heb gespendeerd (110 lm) hoop ik dat iemand me positief nieuws kan geven en een eventuele oplossing kan bieden om niet opnieuw te moeten beginnen

Alvast bedankt!

Bloemen & Planten

zaterdag 23 mei 2020 - 14:00
Plantadvies

Tekst aangepast

Plantadvies

Ik snap de menging van turf niet. Door de eigenschappen van tuinturf in pure vorm te gebruiken kan het perfect toegepast worden bij planten die graag een zure omgeving bij het wortelgestel willen. Te denken aan Rododendrons, azalea's etc. Dit zijn dus de zuurminnende planten. Bij de Prunus lusitanica ‘Angustifolia’ is een normale goed verbeterde tuingrond is voldoende.

zaterdag 23 mei 2020 - 19:09
maaver

Maaver

Het tuincentrum waar ik de planten gehaald had, had deze werkwijze zo beschreven.. zit ongeveer 6-8l per lopende meter in de grond. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?
zaterdag 23 mei 2020 - 21:53
Tuinprins

Tuinprins

Turf hoeft niet bij Prunus lusitanica maar m.i. kan dat niet veel kwaad voor de plant.

Lastig verhaal. Een van de weinig dingen die ik zou kunnen bedenken is dat de planten in de kas zijn opgekweekt en/of op de kwekerij redelijk dicht op elkaar hebben gestaan waardoor de onderste bladeren beschut zaten en niet veel zon hebben gehad. Nu ze zijn uitgeplant en blootgesteld zijn aan zon en wind kan het beschutte blad daar wat onder te lijden hebben.

Je zegt dat er ook planten zijn die helemaal bruin beginnen te worden. Kun je daar een foto van maken? Graag ook een foto van het bruine blad.

Verder zou ik controleren hoe vochtig de bodem direct rondom de planten is. Door de schors is dat niet 1-2-3 te zien. Te droog is niet goed, te nat ook niet. Grond dient normaal vochtig te zijn.


Gegroet, de tuinprins
zondag 24 mei 2020 - 06:52
maaver

Maaver

Tuinprins, bedankt voor uw reactie.

Hieronder een foto met meer een close up van het blad (bij een plant waar 90% van de bladeren bruin is. Wat de grond betreft heb ik de schors even aan de kant gedaan. Deze is vochtig, maar zeker niet te nat.

Zouden deze plantjes allemaal aan het dood gaan zijn?

Bloemen & Planten

zondag 24 mei 2020 - 10:05
maaver

Maaver

Onderstaand een foto van een plant die het wel goed doet. (ongeveer de eerste 20 lm doet het goed, staat tussen huizen). Echter beginnen hier ook op enkele plaatsen bruine bladeren tevoorschijn te komen. Deze plantjes zijn wel al een cm of 10 gegroeid. De anderen (wellicht door de lichte vries snachts?) wat minder.

Bloemen & Planten

zondag 24 mei 2020 - 10:08
Tuinprins

Tuinprins

Dank voor het plaatsen van de extra foto's.

Ik vermoed (nadruk op vermoed) dat het een combinatie is van dat de planten zeer beschut zijn opgekweekt en nu worden blootgesteld aan het 'echte weer' dat de laatste weken zeer variabel is geweest (van straffe noordoost wind en nachtvorst en zomerse temperaturen met lage luchtvochtigheid en felle zon).

Niet verschieten als het bruine blad van de planten afvalt. Wanneer de conditie van planten verder goed is zullen zij in staat zijn nieuw blad aan te maken. Afgezien van het bruine blad maken de planten verder geen ziekelijke indruk, daarom geloof ik ook niet dat we hier van doen hebben met een of andere schimmelziekte.

Verder zou ik gewoon normaal water geven waarbij je natuurlijk de vochtigheidsgraad van de grond goed in de gaten houdt.


Gegroet, de tuinprins
zondag 24 mei 2020 - 11:36
dries944

Dries944

Mijn portugese laurier had schade opgelopen door die harde wind paar weken geleden en heeft nu weer last van de zwarte bladluis, verleden jaar was dit ook het geval. Nieuwe uitlopers worden direct aangevallen. Af spuiten met water helpt tijdelijk ma ze komen altijd terug. De bloei blijft zo goed als uit. Mieren zitten er ook. Naast de laurierhaag staat een sierkers die er ook wa last van heeft ma nie zo erg. Wat hieraan te doen?

Bloemen & Planten

zondag 24 mei 2020 - 19:08
Tuinprins

Tuinprins

Belangrijkste is je er niet al te veel aan te ergeren. De plant overleeft een luizenaanval wel.

Je kunt spuiten met een chemisch middel maar de nieuwe groei zal vatbaar blijven voor luizen. Telkenmale spuiten met hetzelfde middel leidt op termijn tot resistentie bij de luizen.

Mieren komen op luizen af omdat de luizen een plakkerige substantie genaamd honingdauw produceren. Mieren zijn hier dol op.

Jonge exemplaren van Prunus lusitanica bloeien weinig tot niet. Ook als je de plant regelmatig snoeit (bijv. bij hagen of vormsnoei) dan zal er in de regel niet zoveel bloei te zien zijn.

Gegroet, de tuinprins

maandag 25 mei 2020 - 06:31
maaver

Maaver

Bedankt voor de feedback tuinprins!
Ik hoop dat je gelijk hebt en dat alles zich mooi herstelt.
Ik zou er nogal tegenop zien om opnieuw te moeten beginnen
maandag 25 mei 2020 - 15:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon