menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Angelica gigas

Ga naar meest recente reactie

Eryngium

Eryngium

Hallo, ik heb vandaag angelica gigas gekocht nu heb ik een vraagje. Als die plant in bloei is geweest laat ik het zaad dan gewoon op de grond vallen of oogst ik het beter om daarna zelf te zaaien en zo ja wanneer moet ik dat dan zaaien?
zondag 17 mei 2020 - 20:41
Tuinprins

Tuinprins

Zaad van Angelica gigas moet vers worden gezaaid, oud zaad kiemt slecht. Als je slechts 1 plant hebt staan dan is het, zo is mijn ervaring, lang niet zeker dat de plant zaad aanzet. Als je meerdere planten hebt die genetisch verschillend zijn (i.e. via zaad vermeerderd zijn) dan is de kans een stuk groter dat er zaad wordt geproduceerd.

Angelica gigas is in de regel 2 jarig. Als je een jonge plant nu in de tuin zet is het echter niet zeker dat die dit jaar al bloeit, kan ook pas volgend jaar zijn. Verder opletten voor slakken want die zijn dol op de bladeren van Angelica gigas.

Zaad van Angelica gigas moet niet bedekt worden met zaaigrond. Het zijn zgn. lichtkiemers d.w.z. dat ze licht nodig hebben om te ontkiemen. Het beste de pot afdekken met doorzichtig plastic of een glasplaatje.

Bloemen & Planten

maandag 18 mei 2020 - 06:26
Patrikc

Patrikc

Tuinprins, wat is dat substraat waarop je gezaaid hebt ?
maandag 18 mei 2020 - 08:25
Eryngium

Eryngium

Dan zal ik er binnenkort nog zo één gaan halen daar. En wanneer zaai jij die van u ?
maandag 18 mei 2020 - 09:55
Tuinprins

Tuinprins

Als substraat gebruik ik gezeefde professionele rhododendronpotgrond waar ik scherp zand (metselzand) aan toevoeg. Dat scherp zand is voor de drainage. Op bovenstaande foto is de zaaigrond groen uitgeslagen en dat komt door algen/mos groei. Als je het zaaisel afdekt met plastic (vastgezet met een elastiekje) en het staat een tijdje dan krijg je bijna altijd last van algen/mos groei. Doorgaans dek ik mijn zaaisels af met fijn grind maar omdat Angelica gigas een lichtkiemer is, doe ik dat niet.

Zaaien van Angelica gigas doe ik in december/januari. Het zaaisel zet ik buiten neer. Dat het stevig kan gaan vriezen maakt niet uit. Kieming is in maart/april.

Tot slot: als je zelf Angelica gigas wilt zaaien en je koopt hier zaad van, wees er dan van overtuigd dat het vers zaad is (hooguit enkele maanden oud en correct bewaard bijv. in de koelkast) is. Het zaad van Angelica gigas is 'efemeer' d.w.z. dat het maar een relatief korte tijd kiemkrachtig is.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 19 mei 2020 - 05:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon