menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimhortensia als afdak

mitterer1

Mitterer1

Ik heb grote raampartijen op het zuiden. Om voor koelte te zorgen in de zomer staan er druivelaars die een dak vormen en voor schaduw zorgen. Die druivelaars vragen echter heel veel snoei en knipwerk, meermaals per jaar en ik ben niet meer de jongste.Er komen ook veel te veel druiven aan, (waar dan weer wespen op afkomen en ik heb een allergie voor wespensteken) sommige jaren zijn ze lekker andere niet en je kan maar zoveel uitdelen. Nu bedacht ik dat ik in de plaats misschien een "schaduw-afdak" van klimhortensia kan planten. Ik zou dan een gat tussen de tegels dicht bij het huis maken en die klimhortensia daar planten zodat hij mettertijd stilletjes aan de schaduw-levering zou overnemen van de druivelaars. Heeft iemand ervaring of ideeen daarover. Zijn er andere klimmer die daar beter geschikt voor zijn? Het is daar volop zon de hele dag. In de winter moeten ze wel hun blad verliezen want dan hebben we de zon wel graag in huis.

Bloemen & Planten

vrijdag 15 mei 2020 - 12:52
sophora

Sophora

Klimhortensia is nu niet bepaald een zonneminnende struik. Hij groeit ook zeer langzaam in het begin. Het zal enkele jaren duren voor je dak volgroeid is. Hij moet zo wie zo ook af en toe gesnoeid worden.
Persoonlijk vind ik een zonwerend doek wel eenvoudiger. Maar dat is ieder zijn keus.
vrijdag 15 mei 2020 - 13:01
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Eens met Sophora, ze groeien te traag en houden niet van de volle zon.
Doek of plastieken /glas platen zouden ook een oplossing zijn maar dat wordt dan weer vuil.
vrijdag 15 mei 2020 - 14:38
Carib

Carib

Akebia quinata is een snelgroeiende klimplant. Ook kiwi's of kiwibessen zijn misschien een optie? En als vruchten niet wenselijk zijn, dan is de sierkiwi, Actinidia kolomikta wellicht een idee.
vrijdag 15 mei 2020 - 19:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon