menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Magnolia Fairy

Ga naar meest recente reactie

d.guntherm15

D.guntherm15

Ik heb mijn Magnolia Fairy en een grote bloemige Magnolia twee weken geleden naar een groter plantenbak verplaatst. Beide Magnolia's staan in bloei. De Magnolia Fairy zijn bloemen komen uit maar gelijktijdig verliest de boom blad. Het blad verkleurd naar geel en enkele bladeren hebben een donkere vlekken. Wat is er aan de hand? Voor de verplaatsing was het blad mooi groen. Is er iets dat ik kan doen?
zondag 12 april 2020 - 19:36
Tuinprins

Tuinprins

Bladrui, een natuurlijk verschijnsel bij veel wintergroene planten.

Magnolia Fairy is een wintergroene magnolia (viel tot een aantal jaren geleden onder het geslacht Michelia) en deze stoot ieder jaar een (klein) deel van zijn blad af. Bij veel bladhoudende planten gebeurt dat in april/mei. Dit staat bekend als bladrui. Het is een natuurlijk verschijnsel en geen ziekte. Veel mensen denken dat wintergroene planten ieder blaadje ten eeuwige dagen behouden maar dat is niet zo. Als je binnenin een wat grotere rhododendron, hulst of glansmispel kijkt dan ligt daar vaak een laag afgestoten blad op de grond.

Vlekken op de bladeren kan eventueel wijzen op een of andere bladvlekkenziekte maar voor een diagnose is een goede foto van het aangetaste blad noodzakelijk.


Gegroet, de tuinprins


maandag 13 april 2020 - 05:34
d.guntherm15

Tekst aangepast

D.guntherm15

Dank je Tuinprins voor je reactie.
Ik was in veronderstelling dat door het verplaatsen de plant schade had opgelopen. Voor het verplaatsen waren de bladeren mooi donker groen van kleur. Ik heb de magnolia vorig jaar gekocht. Dit is het eerste jaar in bloei. Het rare is dat de magnolia grandiflora geen bladverlies heeft het toch in bloei is. Mag het een bladziekte zijn, is er dan iets aan te doen?

Groet en dank,
D.guntherm15

Bloemen & Planten

maandag 13 april 2020 - 19:13
Tuinprins

Tuinprins

Nee, is geen bladvlekkenziekte maar natuurlijke bladrui. Magnolia grandiflora heeft ook last van bladrui maar minder dan Magnolia 'The Fairy' en meestal ook wat later in het seizoen.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 14 april 2020 - 05:56
d.guntherm15

D.guntherm15

Dat is een opluchting. Heel erg bedankt voor het antwoord Tuinprins. Het is duidelijk dat u kennis van zaken heeft.

Groet en dank,
D.guntherm15
dinsdag 14 april 2020 - 18:21
sachabijke18

Tekst aangepast

Sachabijke18

Beste Tuinprins

Ik heb sinds 3 dagen de magnolia grandiflora als leiboom gekocht. Nu ziet het blad er mijn inziens treurig uit. Volgens de leverancier is het vorstschade. Kunt u mij vertellen wat u mening is

Alvast bedankt, Sacha

Bloemen & Planten

woensdag 5 mei 2021 - 19:48
sachabijke18

Sachabijke18

Hier nog een foto

Bloemen & Planten

woensdag 5 mei 2021 - 19:50
Tuinprins

Tuinprins

Nee, is naar mijn mening geen vorstschade. Het schadebeeld is totaal atypisch voor vorstschade.

Ziet er voor mij uit als (beginnende) bladvlekken.

Op wintergroene magnolia (Magnolia grandiflora) kunnen diverse soorten bladvlekkenziektes voorkomen. Die fijne zwart-bruine puntjes op het blad die je op de tweede foto ziet lijken op bladvlekken die veroorzaakt worden door een vorm van de schimmel Cladosporium. De grotere bruine gedeeltes die je ziet op jouw eerste foto kunnen veroorzaakt zijn door een schimmel die behoort tot de schimmel Epicoccum.

Probleem is dat er voor de gewone consument geen middelen beschikbaar zijn om deze bladvlekken te bestrijden.

Ik zou de leverancier laten weten dat het hier zeer waarschijnlijk niet om vorstschade gaat maar om bladvlekken. Als het goed is heb je garantie op de plant.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 6 mei 2021 - 08:12
sachabijke18

Sachabijke18

Beste Tuinprins

Heel erg bedankt, ik had namelijk zelf ook al mijn twijfels en aangezien de bomen erg duur zijn zou ik het erg zonde vinden als ze gelijk dood gaan. Ik ga u antwoord aan hun voorleggen

Bedankt Sacha
donderdag 6 mei 2021 - 13:32
hendrikers14

Hendrikers14

Goedendag.

Ik heb een vraag over de magnolia in onderstaande afbeelding.

Deze magnolia is 2 jaar geleden verplaats en heeft het vorig jaar uitstekend gedaan. Helaas dit jaar valt me op dat er vlekken op komen met gaten. Ook begint hij een lichte bloei te geven maar de knoppe rotten al weg.

Vriendelijke groet.
donderdag 16 september 2021 - 17:55
hendrikers14

Hendrikers14

Hierbij de foto's

Bloemen & Planten

donderdag 16 september 2021 - 17:56
hendrikers14

Hendrikers14

En nog 1

Bloemen & Planten

donderdag 16 september 2021 - 17:57
Tuinprins

Tuinprins

Op jouw eerste foto: vraat van een of ander rupsje dat aan de onderkant van het blad heeft gezeten. Deze rupsjes zijn meestal erg klein en vreten een laagje van het blad af. Dit toont aan de bovenkant van het blad als beige plekken. Vreten ze wat meer dan krijg je gaten waarin de nerven van het blad nog te zien zijn. Over ruim een maand is het blad van de struik/boom dus niet iets om je nu nog druk over te maken.

Dat bloemen gaan schimmelen voordat ze goed open gaan is in deze periode van het jaar niets bijzonders. Bovenstaande magnolia behoort te bloeien in het voorjaar, niet in de nazomer of de vroege herfst. De meeste tuinmagnolia's zoals wij die kennen zijn het product van kruisingen die door de mens zijn gemaakt en kom je in de vrije natuur niet tegen. Dan wil er weleens iets in het DNA van de plant komen wat leidt tot nabloei. Diverse Magnolia hybriden geven nabloei in de (na)zomer (hier doet Magnolia 'Genie' dit) maar zelden gaan de bloemen mooi open zoals in het voorjaar. Zo laat in het jaar is nabloei eigenlijk jammer want al die knoppen die nu halfslachtig proberen te bloeien doen dat natuurlijk niet meer in het voorjaar.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 17 september 2021 - 06:14
Coyen

Tekst aangepast

Coyen

Hoi, mijn Magnolia heb ik nu 6 maanden maar krijgt nu bruine vlekjes op de bladeren.
Heeft u enig idee wat dit kan zijn en hoe ik dit het beste behandel. Alvast bedankt

Bloemen & Planten

zaterdag 3 september 2022 - 15:55
Tuinprins

Tuinprins

Ik vermoed dat droogte en hoge temperaturen hier het blad parten spelen. Ik zie dit niet aan voor een bladvlekkenziekte. Over anderhalve maand is het blad van de struik en volgend jaar kun je weer met een schone lei (en hopelijk voldoende neerslag) beginnen.

Het blad rechtsboven ziet er een beetje wit uit en ik zie dit aan voor meeldauw. Sommige magnolia-soorten (o.a. Magnolia liliiflora 'Nigra' en M. 'Genie') hebben hier last van. Zie je vooral als de planten zeer droog staan of juist als het blad lang nat blijft. Zo laat in het groeiseizoen weinig meer aan te doen.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 3 september 2022 - 18:01
Jonas Wagner

Jonas Wagner

Hallo , sedert enkele weken verkleurt mijn Magnolia Fairy white bruin ( bepaalde bladeren ) . Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn ? Eventuele vorstschade ?

Bloemen & Planten

dinsdag 3 januari 2023 - 10:59
Sarahmerckx

Sarahmerckx

Beste,

Dit is onze eerste magnolia, sinds kort worden zijn bladeren bruin en vallen af. Is dit normaal?

Alvast bedankt!

Bloemen & Planten

zaterdag 16 september 2023 - 13:53
Sarahmerckx
zaterdag 16 september 2023 - 13:53
Tuinprins

Tuinprins

Deze magnolia heeft last van meeldauw, iets wat we dit jaar veel zien bij magnolia's.

Bij meeldauw komt er eerst een wit-grijs laagje op het blad. Bij een flinke aantasting wordt het blad bruin en valt van de plant. Primaire oorzaak van het ontstaan van meeldauw bij magnolia is het natte weer van augustus waarbij het blad lang nat blijft.

In dit stadium is er weinig aan te doen. We zitten bovendien aan het einde van het groeiseizoen dus dat heeft ook niet meer zoveel zin. Belangrijk is dat je al het blad wat van de struik valt goed opruimt. Op deze bladeren zitten namelijk de schimmelsporen en die kunnen onder vochtige zomerse weersomstandigheden volgend jaar voor herinfectie zorgen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 17 september 2023 - 10:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon