menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Prairietuin aanleggen

nielsvande14

Nielsvande14

Ik ben in mijn tuin een ontwerp aan het tekenen voor de aanleg van een prairietuin. Ik worstel met de vraag of ik prairieplanten bovenop de wortels van bomen kan zetten. Het is te zeggen kan ik tot dicht tegen de stam planten of moet ik er 1 à 2 meter van afblijven? Ik was van plan om sowieso wel pas op 40 à 60 cm mijn plantputjes te maken. Ik vind het namelijk wel mooi dat de bomen te midden de beplanting staan. Ik heb een tamme kastanje en een amberboom die ik zo wil integreren.

Ik heb al gelezen dat prairiebeplanting best niet te dicht bij bomen komt omdat de boomwortels zullen concurreren met de wortels van de prairieplanten + prairieplanten hebben veel zon nodige. Maar als de meeste tijd van het jaar de zon niet te hoog staat dan valt die schaduw van die boom toch weg van de planten zelf.
Anderzijds; ik las ook dat prairiebeplanting zeer diep wortelt. Zouden die dan dieper wortelen dan mijn tamme kastanje en mijn amberboom?

Ik dacht om de iets wat ruigere/sterkere planten rond die bomen te zetten; met name de grassen. Ik dacht aan Stipa Tenuissima (Vedergras) en aan Calamagrostis acutiflora "karl foerster" (pluimstruisriet). Die laatste zou ik wel op afstand van een meter planten want die zullen een meter breed worden ook.

Doe ik er goed aan om geen kleinere planten bij de bomen te zetten? Dus geen Aster familie (Asteracea) en bonen familie (Fabacea) . Maar dan wel grassen zoals mijn aanvoelen me zegt?

Bedankt voor jullie advies!

Mvg,
Niels.
woensdag 1 april 2020 - 21:57
Tuinprins

Tuinprins

== De meeste prairieplanten zijn kruidachtige vaste planten die niet al te diep wortelen, zeker niet zo diep als bijna alle bomen en struiken.

== Persoonlijk zou ik voldoende afstand houden van bomen en struiken. Hier moet worden opgemerkt dat bomen verschillende wortelsystemen hebben. Er zijn bomen die meer in de breedte wortelen (bijv. berk) en er zijn er die meer de diepte in gaan ( bij. veel notenbomen). De leeftijd/hoogte van een boom speelt natuurlijk ook een rol. Jonge bomen hebben in de regel nog geen uitgebreid wortelgestel dus daar is meer mogelijk.

== Direct in het wortelbereik van grote bomen planten is meestal geen succes. In de zomer wordt het daar tamelijk tot zeer droog, en je zit met aspect van de schaduw. In de meeste prairietuinen (zoals van Piet Oudolf) zie je ook nauwelijks bomen en struiken, zijn meestal alleen kruidachtige vaste planten die in de winter tot de grond toe af sterven en in het voorjaar weer opkomen.

== Als je toch vlak in de buurt van bomen en struiken wilt planten kies dan planten die tegen droogte kunnen. Stipa en Pennisetum soorten zijn dan goede keuzes.


Gegroet, de tuinprins

donderdag 2 april 2020 - 07:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon