menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Wilde bloemenweide en verwilderingsbollen?

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

In mijn tuin ben ik een stuk aan het aanleggen van een stukje waar ik een (meerjarige) bloemenweide in wil zaaien. Nu had ik het idee om hier ook voorjaarsbloembollen in te planten. Zal dit lukken of zal de ene de andere wegconcurreren? Alle tips en advies zijn welkom

Alvast bedankt!
Groetjes,
Roeliee
zondag 29 maart 2020 - 17:22
LT

LT

Héél vroeg in het jaar groeit er nog niet veel. Dan kun je zg. kleingoed poten. Iris siberica, Anemone nemorasa, Anemone blanda, Corydalis soorten, Botanische tulpjes, crocussen, narcissen. Chionodoxa soorten, enz. Deze zijn goed voor de bijtjes.
zondag 29 maart 2020 - 17:41
Roeliee

Roeliee

Hey LT,

Bedankt voor het advies! Ik was idd al van plan deze aan te planten. Maar zal het afsterven van het loof van de bloembollen de groei van de wilde bloemen niet verhinderen? Of kan dit perfect samen?

Ik zou ook dit voorjaar de wilde bloemen inzaaien en pas in het najaar de bloembollen poten.. kan dit kwaad?

Bedankt alvast!
zondag 29 maart 2020 - 21:30
LT

LT

Kan helemaal geen kwaad. Hier heb ik ook een stukje verwildering. Massa's insecten, dus oké.
zondag 29 maart 2020 - 22:10
Roeliee

Roeliee

Dat is uiteindelijk ook mijn doel! Een stukje gecontroleerde wildernis... dat we de buren toch ook niet te hard een doorn in het oog zijn... zie dat er een onkruidzaadje in het perfecte gazonnetje valt
zondag 29 maart 2020 - 22:23
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

De bollen die je kan planten zijn bollen die van nature in graslanden goeien. Bollen die in het bos groeien, zoals Anemone nemerosa en Anemona blanda en Corydalis, zijn naar mijn idee geen goede soorten voor een bloemenweide.
zondag 29 maart 2020 - 23:47
Roeliee

Roeliee

Wipe, bedankt voor de aanvulling. Ik hou er zeker rekening mee!

Nog een bijkomend vraagje... het stukje dat ik zou laten verwilderen is zo'n 10 vierkante meter. Hoeveel bloembollen zouden jullie hierin poten? Ik heb voor mezelf eens een lijstje opgeteld en kwam aan 650 bollen (van verschillende soorten) Overkill of niet?
maandag 30 maart 2020 - 12:15
WiPe

WiPe

Hangt er van af of die soorten allemaal samen bloeien of niet.
dinsdag 31 maart 2020 - 10:05
LT

LT

Leucojum aestivum - Zomerklokje
dinsdag 31 maart 2020 - 10:35
Roeliee

Roeliee

Het grootste deel zouden crocussen zijn. Daarnaast een 100-tal botanische tulpjes, 50-tal Chionodoxa, 50-tal Allium sphaerocephalon en 50-tal Allium cowanii. Naar ik zie zijn die allemaal goed verspreid?

Groetjes
Roeliee
dinsdag 31 maart 2020 - 12:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon