menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoeveel ruimte voor Hortensia

Ga naar meest recente reactie

Ariso

Ariso

Hallo,

Momenteel bezig met een nieuwe tuinaanleg. Hier komt een border in van een aantal meter lang, waar Hortensia's in geplant worden (strong Annabelle). Nu is de vraag hoe breed de border 'moet' zijn. Deze is nu geschat op 70cm breed. Is dit voldoende?
vrijdag 27 maart 2020 - 13:29
deHaan

DeHaan

Ik zou minstens 100cm aanhouden
vrijdag 27 maart 2020 - 17:43
Carib

Carib

Hangt er ook vanaf of er een pad naast ligt.
vrijdag 27 maart 2020 - 20:34
Tuinprins

Tuinprins

Ook die 'Strong Annabelle' is in 9 van de 10 gevallen een omvaller en echt niet zo 'strong' als de naam doet suggereren. Probleem is dat de bloemen te groot zijn in verhouding tot de dikte van de stengels. Bij een flinke bui in de zomer worden de bloemen topzwaar met als gevolg dat de plant openvalt. Discreet ondersteunen is er ook niet bij. Plant in plaats van die 'Strong Annabelle' liever pluimhortensia / Hydrangea paniculata. Die hebben een beter gestel en zijn net zo mooi (of mooier!). Bovendien hebben de vlinders er ook nog wat aan.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 27 maart 2020 - 20:37
sophora

Sophora

Helemaal akkoord met tuinprins. Ik heb Annabel en Strong Annabel er uitgegooid.
Plant een mooi paniculata. Er is keuze genoeg.
zaterdag 28 maart 2020 - 12:58
Ariso

Tekst aangepast

Ariso

Dank voor jullie reacties!
Ik heb ook aan een andere plant gedacht, maar de Annabelle is toch wel heel mooi. Het gaat om een mooie border rondom de gehele voortuin, dus deze wilde ik mooi gevuld hebben.
De pluimhortensia mist toch die grote bollen vind ik.
Ik zal nog eens kijken naar de andere suggesties.
zondag 29 maart 2020 - 09:12
Carib

Carib

Realiseer je wel dat als je een hele tuin vult met annabelles en er komt een zomerstorm of zware bui, net als de bollen vol in bloei staan, er daarna een ravage ontstaat en je hele tuin er niet meer uit ziet.
Paniculata's zijn misschien minder spectaculair, maar zien er na een zomerstorm nog steeds mooi uit. Je hoeft ze niet te steunen en ook het blad is veel mooier. Annabelles blijven alleen mooi als ze volledig beschut staan voor wind en regen. En dat is in de voortuin meestal niet het geval.
zondag 29 maart 2020 - 12:01
Ariso

Ariso

Hmmm dan moet ik misschien toch voor de paniculate kiezen. De voortuin ligt inderdaad aardig open en totaal niet beschut. Er staat vaak eerder wat wind omdat er aan de overkant flats staan.
Nog een vraag over de paniculate; ik vind juist de witte kleur mooi, zijn alle soorten wit of moet ik voor een speciale kiezen (ik weet dat ze verkleuren)? Ik kwam online de zogenaamde 'spooky' tegen? Kan natuurlijk dat dit gewoon een mooie verkoopterm is.
maandag 30 maart 2020 - 09:21
Ariso

Tekst aangepast

Ariso

Ik twijfel tussen de volgende soorten (zijn ze allemaal even sterk?);

Hydrangea paniculata `baby Lace'
Hydrangea paniculata 'Bombshell'
hydrangea paniculata limelight

De voortuin heeft de hele morgen volle zon, waarna deze draait en de planten dus in de schaduw staan. Ik wil graag volle witte bloemen.
maandag 30 maart 2020 - 09:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon