menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Viooltjes proberen stekken 1ste keer!

Ga naar meest recente reactie

Seantje3

Seantje3

Hallo, dit is mijn eerste keer op dit forum,

Ik heb een aantal viooltjes gekocht als opvulling rond mijn treursierkers (ik vond het zo kaal staan)

Dus nu is mijn vraag hoe kan ik dit doen neem ik gewoon een blad met een steeltje en steek ik deze in gewonnen potgrond, of neem ik een bloemblaadje?

En hoelang duurd het ongeveer tegen dat je resultaat ziet?
Heb ik stek poeder van doen?
Hoeveel water geven en hoeveel keer per week geef je water?
Graag hulp gehad
PS geen flauw idee welke viooltjes ik nu heb staan van naam

Bloemen & Planten

vrijdag 20 maart 2020 - 14:43
LT

LT

Gevonden op int....
Vermeerderenoor Zaaien of stekken. Knip dan scheuten van het viooltje en snijd deze onder het blad af en steek hem in een pot met wat stekpoeder. Doe hier overheen een plastic zakje en zet deze op een warme plek maar uit de zon. Haal tussendoor afstervende stengels en afgevallen blad weg .Na enkele weken kan de stek in de potgrond .
vrijdag 20 maart 2020 - 16:18
Seantje3

Seantje3

Ga het eens proberen heb alleen geen stek poeder in huis zou dit lukken zo der?
vrijdag 20 maart 2020 - 16:38
Seantje3

Seantje3

Merci lt hier ben ik wel wat mee honing en kaneel heb ik wel in huis
vrijdag 20 maart 2020 - 17:31
Seantje3

Seantje3

Ik heb online snel wat stek poeder gekocht, sebit ga ik achter een klein sterretje laat ons maar zeggen voor binnen dan ga ik eens proberen stekken met een steeltje aan het blad en zonder steeltje dus enkel het blad eens benieuwd hoe dit zou lukken ik zal hier ook foto's van opzetten misschien wel intresent om zo volgende tips te krijgen over het knippen van de stek
zaterdag 21 maart 2020 - 08:51
Carib

Tekst aangepast

Carib

Je kunt viooltjes niet vermeerderen via bladstek, enkel via topstek of wellicht stengelstekken. Saintpauliaviooltjes kunnen wel met een enkel blad gestekt worden, maar dat is een heel andere plant. Ik zou ook stekgrond gebruiken in plaats van potgrond.

Ik zie overigens niet echt het nut van het stekken van deze voorjaarsplanten. Tegen de tijd dat je stek groot genoeg is om uit te planten, is het seizoen voorbij. De viooltjes die je nu koopt, zijn echte voorjaarsbloeiers. En ze kosten ook haast niks.
zaterdag 21 maart 2020 - 20:03
Seantje3

Seantje3

Komen viooltjes niet altijd terug aangezien deze winterhard zijn? Heb er vandaag zo een 360 geplant ze zijden mij dat deze WInter hard is en danze wel slap kunnen hangen maar dat ze het jaar erop wel terug zouden kome kan dit kloppen?

Bloemen & Planten

zondag 22 maart 2020 - 00:45
Dunya

Dunya

Ik heb er van verleden jaar die teruggekomen zijn. Had ze van het graf van mijn ouders mee naar huis gebracht en in de tuin geplant omdat ze nog mooi waren en zie dit jaar heb ik er zelf meer.
maandag 23 maart 2020 - 08:55
Roeli

Roeli

Helaas komen ze niet allemaal terug.
maandag 23 maart 2020 - 10:55
Carib

Carib

De meeste viooltjes zijn kortlevend. Er zijn wel vaste viooltjes, maar die zijn er vaak iets anders uit. De viooltjes die je in het najaar of vroege voorjaar koopt, zijn wel winterhard, maar zodra het warmer wordt worden ze lelijk.
maandag 23 maart 2020 - 23:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon