menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Potplanten

Ga naar meest recente reactie

Chris_Brugge

Chris_Brugge

Een paar dagen in mijn stadstuintje gewerkt. Opgekuist en nieuwe plantjes geplaatst. Nu heb ik nog enkele potten over en zou ze willen vullen met winterharde planten. Ik kan de potten NIET binnenhalen in de winter. Welke planten ( liefst redelijk lang bloeiend ) raden jullie aan. Ik ben bij een vriend geweest en die had een prachtige variëteit anjers ( trekken vlinders en bijen aan). Redelijk onder de indruk. Zou dit een plant zijn die aan bovenvermelde wensen voldoet? Of een ander advies! Met vriendelijke groeten

Bloemen & Planten

donderdag 19 maart 2020 - 15:51
LT

LT

In een strenge, aanhoudende, vorstperiode bevriezen de potkluiten helemaal....De planten stikken dan...Zelfs winterharde gaan dan meestal dood...
donderdag 19 maart 2020 - 17:32
Chris_Brugge

Chris_Brugge

Dus moet ik ofwel voorzien in bescherming voor de pot of een kleine tuinserre. Moeilijk te vinden want de meeste worden in de grond vastgeankerd en aangezien die eventueel op een terras zou moeten staan. Gelukkig heb ik een stadstuin tussen 2 muren en achteraan afgesloten door een Brugs reitje (water). Achter dit reitje is er een park die toch 3 meter hoger ligt dan de tuin (zoals te zien is op de foto). Toch een zekere bescherming?? In ieder geval bedankt voor je reactie.
Met vriendelijke groeten
Chris
donderdag 19 maart 2020 - 18:04
Dany

Dany

Je kan Hosta's, pioenrozen proberen en zo hard vriest het tegenwoordig niet meer.
donderdag 19 maart 2020 - 20:03
Tuinprins

Tuinprins

Pioenrozen zijn niet geschikt om in een pot te zetten.

Planten 'stikken' niet door vorst. Vorst beschadigt de cellen van een plant in meer of mindere mate. Sommige planten zijn extreem winterhard en verdragen 40 graden vorst (bijv. Pinus koraiensis) andere leggen al het loodje bij 3 graden vorst (diverse eenjarigen).

Lange bloei in de zomer heb je hoofdzakelijk bij eenjarigen en een aantal kruidachtige vaste planten, vooral als je de uitgebloeide bloemen verwijdert.

We weten niet of de plek waar de potten komen te staan zonnig is of in de (half)schaduw ligt. Het merendeel van de langbloeiers heeft een zonnige standplaats nodig.

Indien de standplaats zonnig is zou ik Verbena bonariensis in een pot zetten. NIET betrouwbaar winterhard maar is door uitzaai eenvoudig blijvend te houden (door uitzaai staat de plant bij mij al meer dan 20 jaar in de tuin). Indien je niet wil dat de plant zich uitzaait dan TIJDIG de uitgebloeide bloemen verwijderen. Verbena bonariensis zaait zich veelal zeer gemakkelijk uit, ook op plaatsen waar je dat liever niet wil. U bent gewaarschuwd!

In een ander pot zou je een pluimhortensia / Hydrangea paniculata kunnen zetten. Is goed winterhard en bloeit relatief lang. Vooral de soort 'Wim's Red' is een aanrader.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 20 maart 2020 - 06:16
Chris_Brugge

Chris_Brugge

Bedankt voor de reacties die ik mocht ontvangen. Iemand raadde mij gisteren de pluimhortensia / Hydrangea al aan. Dus zodra Corona het toelaat ....
vrijdag 20 maart 2020 - 11:01
Roeli

Roeli

Wanneer je de pot aan de binnenkant bedekt met bobbeltjes plastiek en dan, of direct hier aarde in of een extra binnenpot gebruikt, heb je een redelijke bescherming bij vorst.
vrijdag 20 maart 2020 - 13:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon