menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Cycas

Ga naar meest recente reactie

Flurky's

Flurky's

Sinds enkele weken worden de buitenste bladeren van mijn Cycas palm meer en meer geel en beginnen ze ook te hangen. Wat kan hiervan de oorzaak zijn en hoe kan ik dit oplossen

Bloemen & Planten

dinsdag 10 maart 2020 - 13:30
Pouketie01

Pouketie01

Er mag absoluut geen laagje water onderin de pot komen te staan, dit vergroot de kans op wortelrot. Het zal zichtbaar worden door geel blad. Voelt de grond na een week nog steeds vochtig, dan is het raadzaam om minder water per gietbeurt te geven. Bij twijfel kun je beter te weinig dan te veel water geven.
dinsdag 10 maart 2020 - 14:56
deHaan

DeHaan

Hij staat wel donker.
dinsdag 10 maart 2020 - 16:59
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Bij mijn Cycas sterven elk jaar tegen het einde van de winter de onderste bladeren af, deze bladeren zijn al twee jaar oud en het is helemaal normaal.

De drainage van de pot moet uiteraard in orde zijn, en ik vind dat die pot wat groter mag.

Je Cycas ziet er perfect gezond uit.
dinsdag 10 maart 2020 - 20:37
zuurtje

Zuurtje

Vloerverwarming?
Ineke
dinsdag 10 maart 2020 - 21:07
deHaan

DeHaan

Ik heb hem buiten op het terras staan, afgelopen winter.
Hij kan een graad of 3 vorst hebben.
dinsdag 10 maart 2020 - 21:07
danny2

Danny2

Er is niks mis met je plant, is heel normaal dat onderste bladeren afsterven.

groetjes danny
woensdag 11 maart 2020 - 18:53
Flurky's

Flurky's

Bedankt voor jullie tips. Drainage is volgens mij ok zeker niet teveel water>grond is droog. Blijkbaar normaal dat de buitenste bladeren na verloop van tijd vergelen. Ga hem in grotere pot planten en op een lichtere plaats zetten
donderdag 12 maart 2020 - 10:19
Carib

Carib

Ja, het vergelen is normaal. Het enige afwijkende is voor mij de periode. Ik heb al jaren een Cycas in mijn koude kas staan en die krijgt pas vergelend blad als het warmer wordt. Maar dat zou dus aan de temperatuur in de huiskamer kunnen liggen. Cycas krijgt steeds een hele krans nieuwe bladeren, 1 keer per jaar en die bladeren sterven dus ook allemaal weer in 1 keer af als ze oud zijn. Als het blad helemaal vergeeld is, kun je het afknippen.
donderdag 12 maart 2020 - 19:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon