menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Nieuwe aaleg

Ga naar meest recente reactie

Chris_Brugge

Tekst aangepast

Chris_Brugge

Hallo, Een deeltje van mijn tuin moet heraangelegd worden. Het is een stadstuin tussen 2 muren, langs een Brugs reitje. Ik hecht veel belang aan planten die bijen en vlinders aantrekken. Doorlevende planten hebben mijn voorkeur. Iemand tips? Mijn buur raadt mij ceanothus aan.


Bloemen & Planten

maandag 24 februari 2020 - 17:53
Dany

Dany

Voor vlinders en bijen de vlinderstruik (Buddleja davidii) is geen moeilijke plant.
maandag 24 februari 2020 - 18:47
c j de k
maandag 24 februari 2020 - 21:21
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Er zijn ook geranium soorten die bijen aantrekken. Stond een mooi artikel over in de Groei en Bloei. Kwekerij Jan Neelen. Wat verwilderings bolletjes ertussen.
dinsdag 25 februari 2020 - 01:04
Chris_Brugge

Chris_Brugge

Dank je wel Joukje. Maar in de rest van de tuin staan er al redelijk veel geraniums.
dinsdag 25 februari 2020 - 09:29
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Hier ook, maar die langbloeiende had ik nog niet dus straks ga ik die bestellen. En dan bedoel ik niet Rozanne. Drie keer gehad. Je kunt aan de waterkant ook cornussen zetten. Zijn in de wintermaanden zo mooi. En heel sterk. Hier zie je twee verschillende. Ieder jaar knip ik ze terug. En dan komen ze zo hoog weer in je tuin. (Zie foto) Je mist dan wel het uitzicht op het water. En door de snoei haast geen bloei en geen bijen. Lage cotoneaster is wel een bijenlokker en groenblijvend. En kan besjes geven. Zijn de vogels in het vroege voorjaar gek op.

Bloemen & Planten

dinsdag 25 februari 2020 - 11:12
Eryngium

Eryngium

Ik heb mijn tuin ook bij vriendelijk ingericht en ik heb gemerkt dat deze planten het echt goed doen bij bijen en hommels.
-Pulmonaria
-Echinops
-Liatris spicata
-Echinacea
-Eryngium
-Monarda
- Knautia macedonica
-Persicaria amplexicaulis
-Calamintha nepeta
-Helenium
-Agastache
-Veronica
-Veronicastrum
-Hesperis matronalis
-Allium sphaerocephalon
-Sedum
-nepeta faassenii
-Papaver Somniferum
dinsdag 25 februari 2020 - 12:11
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Mooie lijst toegevoegd.
dinsdag 25 februari 2020 - 12:47
Chris_Brugge

Chris_Brugge

Bedankt voor de lijst . Ik ga ermee naar de kwekerij na bestudering op de site hier.
woensdag 26 februari 2020 - 10:20
leerling

Leerling

Probeer zeker ook je planten zo te kiezen dat ze bijen het hele jaar door wat te bieden hebben.
Ik zie heel veel tuinen met voorjaarsbloeiers, waar later op het jaar vrijwel niets meer bloeit.

Als je de klimop tegen de achtermuur niet te kort scheert, ga je daar in de late zomer alvast veel bijen mee lokken. Nadeel is wel dat de pollen allergeen zijn.
Je kan er eventueel ook een kamperfoelie doorheen laten groeien. Geurt 's avonds en 's nachts heerlijk. Een enkelvoudige, geurige klimroos kan ook.

Zeker in een stadstuin zou ik het nuttige aan het aangename koppelen en tuinkruiden als tijm, salie, rozemarijn, oregano compacta, bieslook, hyssop... planten.
Als het wat wilder mag ogen, kan je ook nog kamille, sint-janskruid, paarse dovenetel, zennegroen, komkommerkruid... toevoegen.

Er zijn ook bolplanten die heel wat insecten lokken. Denk aan sneeuwklokjes, boerenkrokus, sieruien, enkelvoudige dahlia's, lampepoetsersgras...
vrijdag 28 februari 2020 - 02:32
Chris_Brugge

Tekst aangepast

Chris_Brugge

Bedankt voor de tips. Er komen in ieder geval 2 of 3 Buddleja davidii free petite snow white.
Langs het reitje waarschijnlijk (tussen rotsen) rotsanjers. Ik heb ter vervanging van enkele Buxussen en onlangs Lavendel al Ceanothus Puget Blue en er rond Bergenia geplant.
maandag 9 maart 2020 - 10:06
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Zijn die Buddleja's van de Petite serie niet steriel? Als dat zo is dan hebben vlinders er niets aan, zullen er ook niet op af komen.

Volgens mij zijn die 'Petite' Buddleja's in de VS ontwikkeld. In de warmere gebieden aldaar kan de vlinderstruik zich behoorlijk uitzaaien. Omdat tegen te gaan zijn er steriele cultivars ontwikkeld die geen of nauwelijks zaad aanzetten. Nadeel is wel dat hier geen of amper vlinders op afkomen. Ik geloof dat hetzelfde geldt voor de 'Chip' serie. Een ander nadeel van in ieder geval de 'Blue Chip' vlinderstruik is dat die nogal breekbare takken heeft.

Een goed overzicht van degelijke vlinderstruiken vind je hier:

http://apps.rhs.org.uk/planttrials/TrialReports/Buddleja%202010.pdf


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 10 maart 2020 - 06:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon