menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Prunus dulcis 'Robijn' - Amandelboomp

Ga naar meest recente reactie

weijandmari17

Weijandmari17

Mijn nog jonge boompje heeft vorig haar mooi gebloeid, zij het wat beperkt. Ik had 1 vrucht van aardig formaat en 2 piepkleintjes. Dat geeft niet; ik wil hem graag de tijd geven hoor. Maar nu is mijn vraag of en hoe hij gesnoeid moet / mag.
En of er nog verzorgingstips zijn ter stimulering van zijn gezondheid, bv geschikte companionplant om eronder te zaaien, of bv extra kalk.
Hij is opeens hard gaan groeien viel me opeens op. Volgens zn 'paspoort' zou hij 2 a 2,5 m worden. Dat heeft hij nu zeker al bereikt, misschien al 3 meter.
Ik vind de takken eigenlijk te hoog reiken. Ik vroeg me af of het mogelijk zou zijn om de boom te toppen. Maar dat heb ik losgelaten. Vrees dat jullie allemaal ontzet gaan gillen bij dat idee. De takken halveren misschien ?
Maar ik zie net dat hij in maart al kan gaan bloeien, dus ?? Maar niet doen ?
Oja, en vorig jaar na de bloei was hij behoorlijk aangetast door die bloedluis. Toen alles weggeknipt dat er ziek uitzag.
Tips welkom, bvd dank, Marina
donderdag 9 januari 2020 - 14:12
Plantadvies

Plantadvies

De Prunus dulcis 'Robijn' is een zelfbestuiver. Snoeien doe je na de oogst en dat doe je niet teveel. Er komt dan teveel groeireactie, waardoor de vruchtknopzetting in gevaar komt. In de zomer snoei je dood hout weg en na de oogst snoei je de gekruiste takken weg. Wordt de boom te hoog, dan kun je na de oogst deze takken geheel verwijderen. Houdt verder van een warme standplaats, beschut en uit de wind.
donderdag 9 januari 2020 - 15:32
Tuinprins

Tuinprins

Vruchtdragende Prunus soorten altijd snoeien in de zomer, nooit in de herfst of winter i.v.m. diverse schimmelaantastingen.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 10 januari 2020 - 06:28
weijandmari17

Weijandmari17

Hartelijk dank !
vrijdag 10 januari 2020 - 10:07
WiPe

WiPe

Takken halverwege inkorten is per definitie toppen. Jonge twijgen kun je wel nog goed inkorten. dat zu ik niet omschrijven als toppen.
Als die boom al zo hoog is, staat die dan niet te veel in de schaduw? Daar houden amandels niet zo van.
Zzou het kunnen dat je met het snoeien ifv die bloedluis ook de vrucht wegesnoeit hebt?
zondag 12 januari 2020 - 11:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon