menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Welke bloembollen nemen

Ga naar meest recente reactie

Snuitje

Snuitje

Ik wil graag tussen mijn vaste geraniums (geranium rozanna) bloembollen planten omdat het steeds een hele tijd duurt voor de geranium in bloei staan en alles hebben dicht gegroeid. Ik zoek dus een voorjaarsbloeier die kan gedijen in redelijke natte grond en halfschaduw en ook verdraagt dat hij na de bloei overgroeid wordt door de geraniums. Wie oh wie heeft voorstellen voor mij?
dinsdag 29 oktober 2019 - 21:14
Snuitje

Snuitje

Deze bloeit pas mei juni. Daartegen bloeit de geranium ook. Ik wil echt een vroege bloeier ....
dinsdag 29 oktober 2019 - 23:06
LT

LT

Sneeuwklokjes??
Sterhyacinthjes??
Sneeuwroem??
dinsdag 29 oktober 2019 - 23:09
Marei

Marei

Vroegbloeiend, laagblijvend en voor verwildering:
Chionodoxa luciliae
Scilla "Tubergeniana"
Scilla siberica
Tulipa tarda
Puschkinia libranotica
Tulipa bakeri ‘Lilac Wonder’
woensdag 30 oktober 2019 - 08:08
Snuitje

Snuitje

Bedankt voor de reacties. Ik zoek ze op !
woensdag 30 oktober 2019 - 08:09
Jeanine S

Jeanine S

Ik heb er tulpen tussen gezet.
woensdag 30 oktober 2019 - 11:39
Tuinprins

Tuinprins

'Redelijk natte grond' en tulpen gaat NIET samen (zeker niet Tulipa tarda en Tulipa bakeri). Op natte grond krijgen tulpen snel last van 'tulpenvuur' (vorm van Botrytis).

Scilla siberica kan zich behoorlijk uitzaaien: zaaddozen zeer tijdig verwijderen.

Wat het prima doet op wat nattere gronden is o.m. het kievitseitje (Frittilaria meleagris) en Camassia. Nadeel van Camassia is dat die redelijk wat blad maakt dat er lang over doet om af te sterven.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 30 oktober 2019 - 20:28
leerling

Leerling

Nee, niet Hyacinthoides hispanica!!! Dat is een invasieve exoot die onze Hyacinthoides non-scripta in gevaar brengt. Zie https://www.ecopedia.be/planten/spaanse-hyacint-en-kruising-tussen-wilde-hyacint-en-spaanse-hyacint
woensdag 30 oktober 2019 - 22:57
Snuitje

Snuitje

Voorlopig gaat mijn voorkeur naar Scilla bifolia alba

Zijn daar bedenkingen rond?

Cammassia is een zomerbloeier. Niet echt wat ik zoek.
donderdag 31 oktober 2019 - 11:56
Carib

Carib

Ik zou narcis Tête a Tête planten. Verdraagt zwaardere, nattere grond goed en bloeit ook in halfschaduw prima. Wordt niet te hoog en bloeit lekker vroeg. Ik heb hier hele grote groepen van in de heesterborders. Echt voorjaar.
Met de scilla is niks mis, maar de impact is veel minder dan van de narcis. Ik vind ze ook zo kort bloeien.
donderdag 31 oktober 2019 - 20:29
Snuitje

Snuitje

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb narcissen gekocht.
vrijdag 1 november 2019 - 01:20
Tuinprins

Tuinprins

Camassia is geen zomerbloeier. Bloeit hier (Midden Brabant, NL) eind april/begin tot half mei. Voor mij is dat geen zomer.

Nogal wat informatie over planten die ik op internet vind is gedateerd. Als ik lees dat sneeuwklokjes bloeien in maart dan was dat misschien 50 jaar geleden zo, nu is dat doorgaans onjuist. Sneeuwklokjes (de gewone Galanthus nivalis) bloeien hier vanaf half januari (en dat is al jaren zo).

Je ziet dat de seizoenen de afgelopen decennia zijn verschoven: het voorjaar begint eerder en de herfst duurt langer. Natuurlijk heb je er jaren bij dat dit niet opgaat maar als je naar de statistieken kijkt is dit wel degelijk waar. In de agrarische sector wordt nog wel eens gebruikt gemaakt van de 'temperatuursom'. Vanaf 1 januari wordt de gemiddelde dag temperatuur (boven 0 graad C.) opgeteld en als het totaal uitkomt boven een bepaald cijfer kan men kunstmest strooien etc. Op basis van de temperatuursom zie je duidelijk dat in de afgelopen 70 jaar het voorjaar eerder is begonnen.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 1 november 2019 - 06:44
MartineX

MartineX

Iris reticulata, februari-maart?
zondag 1 december 2019 - 13:56
MartineX

MartineX

Misschien is de tabel nuttig. Een beetje laat wellicht...

Bloemen & Planten

zondag 1 december 2019 - 14:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon