menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Miscanthus: standplaats en soorten

Japanse tuin project

Japanse tuin project

Mijn echtgenoot is zeer actief in Japanse Ikebana waarbij er regelmatig Miscanthus gebruikt wordt. Hij vroeg me om ook wat Miscanthus-soorten te voorzien in de tuin en nu ben ik aan het bekijken of een nog open ruimte aan de oprit van het huis hiervoor zou kunnen gebruikt worden. Is gelegen tegen een muur en heeft vanaf de late voormiddag volop zon. Echt een 'bakplekje'.

Nu vroeg ik me af of Miscanthus - mits goede grondvoorbereiding - zou kunnen aarden op deze plaats? Eventuele specifieke opmerkingen die ik moet meenemen, hoor ik ook graag.

Tweede vraag: ik wil een beetje een variatie aanplanten aan Miscanthus soorten maar het aanbod is blijkbaar gigantisch. Ik zoek zeer specifiek naar soorten in verschillende hoogtes, maar vooral een mooie pluim is een must.

Iemand hier ervaringen met mooie Miscanthus soorten?
maandag 28 oktober 2019 - 09:54
kriestien

Tekst aangepast

Kriestien

In Zarren (West-Vlaanderen) is er een siergrassenkwekerij. Kijk eens op internet, daar zie een item waarop de eigenares haar favoriete grassen beschrijft. Er staan ook enkele miscanthussen bij. Het heet " de grashalm "
maandag 28 oktober 2019 - 11:46
Tuinprins

Tuinprins

Als Miscanthus vaststaat dan verdragen die redelijk wat droogte. De voorgestelde plaats lijkt me prima geschikt, de eerste 2 jaren na aanplant bij droogte water geven volstaat.

Het assortiment van Miscanthus is de laatste 20 jaren sterk gegroeid c.q. oude cultivars hebben meer bekendheid gekregen. Of er echt veel verschil is in pluimvorm en pluimkleur tussen de verschillende cultivars zou ik zo niet weten. Bij nieuwe cultivars met kwekersrecht is het altijd oppassen als je de beschrijving leest want papier is geduldig en vaak wordt er meer beloofd dan waargemaakt. Tussen de hoogte en groeiwijze van de verschillende cultivars bestaat wel duidelijk verschil: van de kleine 'Yakushima Dwarf' tot de grote 'Malepartus'. Verder zijn er vormen met mooi getekend (bont) blad: o.a. 'Zebrinus' , 'Püncktchen' en 'Strictus'.

Zie ook:

http://www.siergras.nl/


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 29 oktober 2019 - 07:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon